Ook C&A is goed bezig
Alle grote modeketens in de hele wereld zijn op weg om hun produktiemethodes te verbeteren zodat overal op aarde het milieu steeds meer kan worden ontzien. Daarbij worden ze geconfronteerd met de concurrerende lage prijzen van andere grote mode-aanbieders. Er wordt al jarenlang voor minimum bedragen in lage lonen landen in grote ateliers geknokt en gestreden om toch maar op de modemarkt een bestaanskans te behouden. De internationale modewereld heeft ook al jaren met lede ogen de slechte werkomstandigheden aangezien in de ateliers en de schade aan het het milieu door het verven van grondstoffen. Door op lange termijn effectieve duurzame doelen te stellen kunnen veel grote modeconcerns veel daaraan verbeteren.
Ook C&A heeft bepaalde issues in het aanbod en het daarop aansluitende produktie-proces grondig anders aangepakt. Dat heeft uiteraartd tijd nodig. Bij zo'n reusachtig concern met warenhuizen in zoveel verschillende landen is zo'n reorganisatie gecompliceerd en altijd iets van lange termijn. Maar C&A zal dus in 2020 geen gevaarlijke chemicalien meer laten lozen waar het gaat om het eigen produktiepakket. Daarvoor zal samenwerking worden vereist met leveranciers, zodat de bedrijven toegang krijgen tot veiligere stoffen en materialen. Gedeeltelijk was men al goed op weg door de toepassing van duurzame katoen. Op dit moment is meer dan een derde (38 procent) van al het katoen dat C&A aanbiedt biologisch. En over zes jaar zal al het katoen biologisch van oorsprong zijn.
Daar blijft het niet bij. Zo gebruikt C&A sinds een jaar geen angorawol meer. (Sommige mensen begrijpen eenvoudige weg niet welk dierenleed daaraan gepaard gaat. Maar als je zoiets weet en daarna er even goed over nadenkt zou je dat ook nooit meer willen dragen.)
C&A wil ook niet dat huiden van exotische dieren zoals slangen en krokodillen worden verwerkt in kleding en voor accessoires. Dierlijke materialen als leder van koeien, worden alleen toegestaan als het gaat om een restproduct van de vleesindustrie.