FashionWeek HACKED by_ Van Slobbe Van Benthum
AMSTERDAM - Drie jaar na de lancering breekt HACKED by_ Van Slobbe Van Benthum nu in op het podium van de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam. De wens om het verkwistende systeem van de mode van binnenuit te veranderen door alle onderdelen van het proces te hacken, vormt onveranderd de legitimatie voor het label.
Je merkt de wens tot veranderen als een oproep bij Van Slobbe Van Benthum aan partijen binnen en buiten de modesector. De erkenning dat het systeem niet meer voldoet, en dat merken niet kunnen blijven produceren voor een steeds verder afbrokkelende markt.
Dat vraagt om nieuwe benaderingen en ongebruikelijke coalities. Niet alleen veranderingen in de rol van merken en producenten. Maar ook van winkels en van de hele klassieke modieuze infrastructuur. De show tijdens de Fashion Week viert enerzijds de doorbraak waartoe het pionierswerk heeft geleid.
Er wordt inmiddels, ook bij de grote merken, steeds meer ingezet op vertraging. Dus een brede beweging anti-hysterisch-haast-consumentisme. Daarvoor heeft HACKED by_ heeft met mooie, betaalbare producten een valide alternatief ontwikkeld voor een enthousiaste groep detaillisten en kopers. Verkregen via een duurzamere produktiemethode en anti-relmodieuze-trends.
Dergelijke kwaliteiten hebben op dit ogenblik meer geldigheid dan de sfeer van het onbereikbare waarmee de klassieke show het publiek verleidde. De afgelopen jaren is gebleken hoe flexibel de werkwijze is, en hoe verschillende spelers in het systeem er hun voordeel mee doen. HACKED by_ is klaar voor nieuwe podia en nieuwe samenwerkingen.
FOTO: PETER STIGTER