Salon International de la Lingerie inspireert
PARIJS - Er is op de vakbeurs Salon International de la Lingerie een opmerkelijk aanbod te zien wat de vrouwelijke klanten van de lingeriewinkel deze zomer zeker tot nieuwe aankopen zal verleiden.
Er is ongelooflijk hard gewerkt om het totale aanbod op deze prachtige lingeriebeurs af te stemmen op vier duidelijk uiteenlopende groepen modebewuste klanten. Het is heerlijk dat in deze techno-maatschappij waar de nadruk zo op ambitie en geld verdienen ligt de romantiek toch ook weer aan bod komt. Hier komen de inspirerende nieuwe trends...
Trend 1: De Loving Voice
Deze Loving Voice is terug te vinden in het totale modebeeld en je bent heus geen softie als je ervan kunt genieten. Integendeel. Het is juist heel authentiek. We worden helaas in docu's en programma's en verhalen maar al te vaak geconfronteerd met beschadigde mensen die hun zelfrespect totaal kwijt zijn geraakt maar gelukkig.... heel erg gelukkig zijn er veel méér mensen die wel van zichzelf houden. Ondanks het feit dat er altijd personages rond mensen zijn die jou hun probleempjes proberen op te plakken en aan te wrijven nemen zij een grote sprong daar overheen. Hopla: weg met jouw zogenaamde gezanik over mij. Ik laat mij niet in de put praten want toevallig ben ik blij met wie ik ben. En daardoor houden deze bodylovers ook best veel van mooie lingerie.
Liefde voor stoffen, lingerie, het eigen lichaam wordt omarmd en benoemd als de Body Positive Movement. Ook wel "Body Love" genoemd. Het is terug te zien in de grote comeback van kant en zijde, die onze lingeriestukken kostbaarder maken om te zien. Daardoor zijn er echte vakmensen hard aan het werk om hiervoor speciale lingerie te maken.
Trend 2: Het nieuwe feminisme
Het nieuwe feminisme steunt op weten wie je bent en wat je waard bent. Dapper verkondigen van je vrouw zijn en de verleidelijke schoonheid daarvan. Na #metoo, ontstond een groter bewustzijn van de sociale kracht van de vrouw. Niet zeuren over gemiste kansen maar uitkijken en een uitgesproken pleitbezorger zijn voor jezelf als vrouw en voor andere vrouwen. Dat betekent een zoektocht naar sensuele lingerie die ongedwongen support biedt en , praktisch en gemakkelijk is. Lingerie waarin je je body als dat je zo uitkomt onvervaard en zonder schroom durft te showen. Bij allerlei gelegenheden waarbij je niet schroomt om je body te showen.
Trend 3 : Een sociaalbewuste eigen stijl
Het gaat hier om een deel van een bepaalde maatschappelijk bewuste generatie met veel idealisme die een bijdrage aan de wereld wil brengen en zeer doelbewust let op het tegengaan van verspilling en hoe het maakproces van een artikel -dus ook lingerie- is. Vaak kiest deze groep voor een herkenbaar ontwerp wat benadrukt dat men zichzelf wil vernieuwen maar ook kiest men voor producten die zichzelf vernieuwen. Er bestaat een dwingende noodzaak om design in het hart van de mode heel zichtbaar neer te zetten. En producten te creëren die collector items zijn. Dat wordt vaak met een detail gecombineerd wat gevoel voor humor toont.
Trend 4: Natuurlijk en evenwichtig zijn
In een drukke haastwereld waar mensen liever via hun telefoon lijken te communiceren dan gewoon met elkaar te willen spreken wordt het verlangen om relaxed te leven steeds groter. Het steeds moeten presteren en van alles en iedereen op de hoogte blijven legt een idioot-zware druk op de meeste mensen. Dan komt er een groot verlangen naar ontspanning. Niets hoeven en lichaam en geest lekker laten uitrusten door totaal andere dingen te doen. Door te dansen, te sporten of te luieren. Verliefd worden of zijn ... Alles kan waardoor je weer het gevoel hebt dat je lééft.
Het herontdekken van een gevoel van evenwicht-zijn is superfijn. Je wilt wel oprecht inspelen op de zorgen van de samenleving: afval, opwarming van de aarde, chemische vervuiling...Maar soms is het even genoeg. Daarvoor is er dan ook schitterende swingende lingerie...
FOTO: FLASHY YOU AND ME