Aan welke eisen moet mijn webshop voldoen?
Om een webshop te starten, heeft u natuurlijk goede producten en een gebruiksvriendelijke website nodig. Maar welke regels zijn er voor het beginnen van een webshop? Iedere eigenaar van een commercieel werkende webwinkel is tegenwoordig zelf verplicht verantwoordelijk voor de publicatie bepaalde duidelijke gegevens...
Zoals:
Identiteit en adres: handelsnaam en geografisch adres
Snel contact telefoon- en faxnummer en e-mailadres
KvK registratienummer + plaats inschrijving BTW nummer
Beleid voor klachtafhandeling
Er komt ook veel kijken bij het verstrekken van informatie over welke produkten of diensten worden aangeboden. Deze informatie moet heel duidelik zijn. Dan is er de prijs van het product inclusief alle belastingen en de kosten van aflevering die exact moet worden aangegeven. Evenals de wijze van betaling, aflevering of uitvoering. En de verschillende technische stappen tot het sluiten van de overeenkomst met herstelmogelijkheden om ongewilde handelingen ongedaan te maken. Daar hoort ook nog eens de bedenktijd bij.
De bedenktijd is een periode waarbinnen de klant het aangeschafte product zonder opgaaf van reden of enige verplichting terug kan sturen. Je mag hier als winkelier geen kosten voor in rekening brengen of eisen dat de verpakking ongeopend moet zijn. Je mag wel bepalen dat de verzendkosten voor retourzending voor rekening van de koper zijn. Let op! De periode moet minimaal zeven werkdagen bedragen. Je moet bezoekers van je webwinkel informeren welke bedenktijd je aanhoudt, anders wordt deze automatisch verlengd tot drie maanden. De bedenktijd gaat in op het moment dat de klant het product ontvangt.
Het is behoorlijk ingewikkeld om dit allemaal correct te kunnen regelen. Meer info op mkbservicedesk.nl
Daar staat ook vermeld: De klant mag in bepaalde gevallen de overeenkomst ontbinden. Dit is het geval wanneer de overeenkomst is gesloten als gevolg van een onduidelijk stappenplan. Ook moet je klanten na de koop zo snel mogelijk een bevestiging van de order toesturen. Per automatische e-mail kan dit al binnen enkele seconden gebeuren. Zolang de klant nog geen bevestiging heeft ontvangen, heeft deze het recht de overeenkomst te ontbinden. En als er moeilijkheden zijn?
De Consumentenautoriteit houdt toezicht op het naleven van onder meer de bovenstaande informatieverplichtingen. Indien zij constateert dat je bepaalde informatie op je website niet verstrekt, kan zij handhavend optreden om ervoor te zorgen dat je de regels naleeft.