Internetters tonen gul hart voor journalistiek
Wie een dijk van een verhaal op het oog heeft, maar moeite heeft met het rond krijgen van het financiële plaatje vraagt de internetter soms om een bijdrage. Op die manier zijn de afgelopen jaren ook binnen de journalistiek via crowdfunding verhalen ontstaan. Villamedia meldt voorbeelden daarvan. Nadat onderzoeksjournalist Brenno de Winter voor de zoveelste keer de mankementen van de OV-chipkaart had blootgelegd, voelde hij de bui al hangen. Een rechtszaak zat er dik in. Dus vroeg hij de massa om financiële steun. Dat loonde. In plaats van de gevraagde 2500 euro, ontving deze journalist van het jaar 2011 bijna het drievoudige. En men vond kennelijk dat hij dat ruimschoots verdiend heeft.
Voor het boek van Gert Hage over de harde kern van SCC Napoli maakten 117 donateurs maar liefst 12.500 euro over...
Een hartverwarmende ondersteuning ontving freelance journalist Peter Treffer. Toen hij hoorde dat striplegende Stan Lee naar Europa kwam, wilde hij maar één ding: de hoogbejaarde bedenker van Spider-Man interviewen. Daarvoor wendde hij zich tot het Amerikaanse Kickstarter, dat sinds februari 2014 ook in Nederland actief is. 300 euro vroeg Treffer, genoeg voor de reis en zijn verblijf. Dat doel werd uiteindelijk ruimschoots gehaald. Treffer reisde naar Londen om zijn held te ontmoeten. Het regelen van een interview met de 91-jarige Lee was minder makkelijker.
Een groot sociaal medeleven viel de journalisten Laura Klompenhouwer en Victoria Broens ten deel die een korte documentaire wilden maken die tijdens de Veteranen Filmdagen in november vertoond moet worden. Zij wilden daarin laten zien dat soldaten die een gevecht hebben overleefd heel moeilijk de opgedane ervaringen kunnen verwerken. Dan is de missie voorbij maar zit de oorlog nog in de mensen. Via het in april gelanceerde Crowdpress haalden de journalisten daar de financiering voor op.
Villamedia presenteert heel welwillend ook andere organisaties voor eventueel mogelijke crowdfunding. Te weten: CineCrowd - Richt zich specifiek op films, maar biedt ook ruimte voor documentairemakers. Symbid - Net als Kickstarter en Indiegogo een breed platform, waar ook journalisten de massa kunnen aanspreken. 1% Club - Speciaal gericht op duurzame projecten. Een uitkomst voor wereldverbeteraars.