• Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • TOI & MOI van BIGLI voor valentijn

  • Agu presenteert Undyed Bikewear

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Billy Wilders’ Sunset Boulevard opnieuw in de bioscoop

AMSTERDAM - EYE brengt Billy Wilders’ Sunset Boulevard vanaf 13 november opnieuw uit in de bioscopen. Sunset Boulevard (VS, 1950) geldt nog altijd als het scherpste portret van de filmindustrie ooit gemaakt. Het sterrensysteem van Hollywood kan iemand razendsnel tot celebrity maken, maar als de verkoopcijfers zakken is de ster van gisteren de has-been van vandaag. Niemand die daar beter oog voor had dan Hollywoodvakman Billy Wilder. Zijn aangrijpende portret van een uitgerangeerde filmster was goed voor drie Oscars en is nu gedigitaliseerd. 

Voormalig stille-filmster Norma Desmond (een rol die Gloria Swanson op het lijf geschreven was) leeft sinds de komst van de geluidsfilm teruggetrokken in een donker huis aan Sunset Boulevard, met haar butler Max von Mayerling (Erich von Stroheim), tevens haar vroegere regisseur en echtgenoot. De jonge scenarioschrijver Joe Gillis (William Holden) belooft de eenzame Desmond een comeback, maar is in werkelijkheid alleen in haar fortuin geïnteresseerd. Desmond laat echter niet met zich spotten.
Billy Wilders cynisch-aangrijpende portret van een uitgerangeerde filmster die zich omringt met beroemdheden uit het verleden - Buster Keaton, Hedda Hopper en Cecil B. DeMille maken hun cameo-opwachting - was goed voor drie Oscars (beste scenario, muziek en art-direction). Opvallend was de analogie tussen het personage Norma Desmond en de echte filmster Gloria Swanson; zij was een van de stillefilmdiva’s wier carrière sneefde door de opkomst van de geluidsfilm, hoewel ze op hoge leeftijd nog werd gevraagd voor een rol in Airport 1975 als … Gloria Swanson.
Norma Desmond levert in Sunset Boulevard regelmatig deadpan commentaar op haar omgeving en serveert talloze memorabele quotes: “All right Mr. DeMille, I'm ready for my close-up” en “I am big, it's the pictures that got small!”
De mengeling tussen film noir en zwarte komedie werd bij uitbreng onmiddellijk herkend als meesterwerk: ‘Hollywood at its worst told by Hollywood at its best’, schreef Time. Paramount tekende voor de digitalisering van Sunset Boulevard, waardoor de indrukwekkende fotografie weer volledig tot zijn recht komt.
Sunset Boulevard, VS, 1950. Engels gesproken, Nederlands ondertiteld, 110 minuten, zwart-wit.
Sunset Boulevard, vanaf 13 november in de Parisien-zaal in de Filmhallen en de landelijke filmtheaters