• Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • TOI & MOI van BIGLI voor valentijn

  • Agu presenteert Undyed Bikewear

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Onvervalste klassieker: Gone with the Wind

Bijna vier uur duurt de onvervalste klassieker Gone with the Wind, met sterren Clark Gable en Vivien Leigh als problematische geliefden. De verfilming van het gelijknamige boek van Margaret Mitchell leverde volgens het American Film Institute ‘de beroemdste filmquote ooit’ op. De film werd bekroond met tien Oscars, waaronder die voor beste film, regie, fotografie, vrouwelijke hoofdrol en scenario. De Oscar voor beste bijrol ging naar Hattie McDaniel, de eerste Afro-Amerikaanse actrice die een Academy Award kreeg toegekend.

Vivien Leigh speelt Scarlett O’Hara, de archetypische verwende Southern Belle die verwacht haar leven in luxe door te brengen. Wanneer de Amerikaanse Burgeroorlog de familie O’Hara ruïneert, zet Scarlett zet alles op alles om haar oude status te herkrijgen. Zonder scrupules werkt ze zich omhoog binnen de nieuwe orde die is ontstaan na de overwinning van de Noordelijken, die de slavernij (inzet van de burgeroorlog) hebben afgeschaft. Intussen loopt de stormachtige romance met voormalige playboy Rhett Butler (Clark Gable) loopt op de klippen. ‘Frankly , my dear, I don’t give a damn’ luidt Butlers beroemde quote.
De film zou niet zo een indruk hebben gemaakt als producent David O. Selznick niet had gekozen voor een weelderige art-direction, hoog-dramatische scènes en een vrouw in de belangrijkste rol. Gone with the Wind is een van de eerste Hollywoodproducties waarin ten volle gebruik wordt gebruik gemaakt van het Technicolor-proces en geldt daarom als een mijlpaal in de geschiedenis van de kleurenfilm.
Toch is er iets heel naars aan de situatie rond deze film verbonden. Iets waar veel mensen vol schaamte op terugkijken.
Bitter detail: bij de eindceremonie van de Oscar-uitreiking moest de voortreffelijke actrice Hattie McDaniel met de andere zwarte acteurs uit de film aan een aparte tafel zitten, achterin de zaal. De slavernij mocht afgeschaft zijn in 1865, pas aan het einde van de jaren zestig van de vorige eeuw werden de segregatiewetten in de hele VS opgeheven. Wat een filmkenner mij vertelde is dat vermoedelijk veel mensen geschokt en verrast waren door de uitmuntende acteerprestaties van de getinte spelers waardoor de bijrollen bijna schitterden als hoofdrollen.

Gone with the Wind is een 4K-restauratie van het British Film Institute, aangekocht door EYE.