Shoppen weer helemaal terug in de toekomst?
DEN HAAG - Het gaat al jaren niet zo goed met de winkelstand in ons land. Ook in 2014 is de modewereld en het shoppen in het algemeen totaal veranderd. Denk aan de hoge vlucht van de Zara’s, de H&M’s, de Primark’s. Daar vind je tenslotte design-kleding tegen een heel lage prijs.’ Heel bekend werd ook het succesvolle Zalando.
En wat kan je tegenwoordig allemaal al niet bij Bol.com kopen? Heel handig maar we vinden daardoor helaas ook geen gezellige overvolle winkelstraten meer in onze binnensteden. Het blijkt namelijk toch dat veel druk bezette consumenten net zo graag shoppen via internet als in de echt aanwezige "stenen"winkels. Vooral nu Albert Heijn en aan het eind van het jaar ook Jumbo van die snelle ophaalpunten van internetbestellingen voor klanten hebben ingericht.
Maar er is een lichtpuntje. Dat is een belangrijk trendrapport uitgekomen bij ABN AMRO en Triggering Minds dat concludeert dat de fysieke winkels in de komende tijd wel veel meer door de consument bezocht zullen worden. Er zal binnen de winkel in de straat daarvoor wel naar wat aanpassingen moeten worden gezocht om méér mensen binnen te krijgen. Bijvoorbeeld door lange rijen voor de kassa te vermijden door contactloos betalen etc.
Misschien kun je ook via robotsystemen sneller niet voorradige artikelen in een speciale maat bestellen. Of is er een koffiehoekje of een gelegenheid voor toiletgebruik of plek om de baby te verschonen. Heel eenvoudige praktische zaken die misschien wel om investering vragen maar op de klant een heel goede indruk maken. De klant krijgt dan namelijk toch makkelijker weer zin in shoppen.
Zeker is wel dat De Nieuwe Winkel in ieder geval een ander hulpvaardiger gezicht nodig heeft voor de soms veeleisende klant van de toekomst. En zaken als same day delivery en zaterdag- en zondagbezorging zijn ook mogelijkheden om de gunst van de klanten te winnen. Door gezamenlijke initiatieven kunnen winkels van de toekomst zich zeker met nieuw élan handhaven.