• De INFINITY collectie van BIGLI

  • Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Frédérique Chauvet is vrouwelijke orkestdirigent in Nederland

Er is goed nieuws na Podium Witteman van afgelopen zondag. Frédérique Chauvet is namelijk de eerste vrouwelijke orkestdirigent in Nederland. Binnenkort kan het publiek de 15de tournee meemaken die Frédérique Chauvet met BarokOpera Amsterdam in de Nederlandse theaters zal dirigeren: de Händel Revue, een muziektheatervoorstelling met prachtige muziek uit de achttiende eeuw, verbonden door luchtige scènes uit de politieke en muzikale actualiteit van die periode.

De première vindt plaats op 5 februari 2015 in Theater De Flint, Amersfoort, daarna door het hele land tot 14 april. Vrouwelijke dirigenten blijven schaars. In het jaar 2015 heeft een symfonieorkest nog steeds een 19de eeuwse structuur, met een één-koppige leiding. Een dergelijke “machtstructuur” lijkt te passen bij een 19de eeuwse rolpatroon waar de vrouw geen leidinggevende functie kan hebben.
Met de revival van de Oude Muziek in de jaren 60/70 hebben barokorkesten daarentegen zich ontwikkeld als meer democratische structuren.
Toch blijven vrouwelijke dirigenten in Nederland, het land van de revival van de Oude Muziek, nog steeds zeldzaam, of/en onzichtbaar… Opmerkelijk is dat er hierin meer verandering komt, niet alleen in Amerika en Azie, maar al in buurlanden zoals Frankrijk en Duitsland.
Hebben vrouwen een minder geschikte gestiek om te dirigeren dan mannen ? Frédérique Chauvet: "Deze conclusie van Jorma Panula is volgens mij een provocatie. En als vrouwen een andere "gestiek" zouden hebben, kan dit juist leiden naar nieuwe interpretaties van het klassiek repertoire waarvoor het publiek juist naar vernieuwing verlangt."
Frédérique Chauvet heeft als dirigent de laatste jaren met haar orkest BarokOpera Amsterdam in de Opéra de Paris Bastille en andere Franse operahuizen mogen dirigeren. En eveneens in de meeste middel- en grote theaters en concertzalen van Nederland. Zij kreeg volle zalen, warm applaus…
Opvallend detail: van de drie keer in de Grote Zaal van het Concertgebouw -in het kader van de Zondagochtend concerten- kreeg zij GEEN Nederlandse, WEL Franse recensies! Wat wij hierover denken? Dit lijkt op een bastion van een gluiperig oud-mannen-bolwerk van rescensenten.
Wie durft hierin met open mind op te treden? We hebben geen illusies maar we zijn toch benieuwd...