Iamsterdam loopt achter met Public Relations...
AMSTERDAM - Iamsterdam loopt achter met goeie public relations... Dat is de conclusie van de politiek. Ten eerste wordt vervelend nieuws over wat er in de druk bevolkte hoofdstad gebeurt altijd al door de landelijke media enorm opgeblazen. Er zijn zelfs mensen van buiten de hoofdstad die vragen: "Is het nog wel veilig om in die stad te wonen?" Aan de andere kant heeft het raadslid Marja Ruigrok ook nog ontdekt dat de prachtige site Iamsterdam toeristen en bezoekers totaal verouderde voorlichting geeft. Zij heeft deze kwestie goed bestudeerd.
Marja Ruigrok zegt dat de voorlichting over Amsterdamse hotspots ontzettend achterloopt. Ze vraagt het college van B&W af waarom toeristen en dagjesmensen niet beter worden verspreid over de stad.
“Wijs toeristen op de wat minder voor de hand liggende pareltjes die Amsterdam rijk is. Als je nu op ‘I amsterdam’ kijkt, moet je eindeloos doorklikken voordat je bij nieuwe hotspots zoals de Czaar Peterstraat of Jan Eef uitkomt terwijl de grote publiekstrekkers als de Negen Straatjes of de Grachtengordel met één muisklik te vinden zijn. Zowel toeristen als ondernemers zullen dankbaar zijn.”
Wanneer men op het Engelstalige deel van iamsterdam.com de categorie ‘Amsterdam areas’ aanklikt, worden slechts de Negen Straatjes, Grachtengordel en Jordaan bij naam genoemd terwijl het gebied rondom de Westergasfabriek, de Oosterparkbuurt het Plan Berlage en vele andere plekken in Amsterdam aantrekkelijk zijn voor toeristen.
Ook als de categorie ‘Shopping areas’ wordt aangeklikt wordt alleen verwezen naar de Negen Straatjes, het Museumkwartier, de grote warenhuizen in de binnenstad, Kalver -en Leidsestraat, het Spiegelkwartier, de Haarlemmerdijk en de Beethovenstraat. Dit terwijl steeds meer leuke, nieuwe winkelgebieden zoals de Javastraat, Czaar Peterstraat en Jan Evertsenstraat zich ontwikkelen buiten de geijkte gebieden.
En wat heeft deze ijverige fractievoorzitter van de VVD nog meer ontdekt? "Tevens blijkt sommige informatie niet up to date te zijn: zo wordt bijvoorbeeld met geen woord gerept over de vele eetmogelijkheden in ‘De Hallen’." Hoe is het mogelijk dat er zoveel geld wordt gespendeerd aan de creatie van dit voortreffelijke complex maar het zo makkelijk aanpassen van de voorlichting naar buitenstaanders toe weer tot een heel moeilijk en duur DING wordt gepromoot. Hopelijk gaat men dit toch betrekkelijk makkelijk te verhelpen informatie-tekort snel verhelpen.
Marja Ruigrok vraagt het hoofdstedelijke college daarom: "Welke concrete maatregelen gaat het college nemen om het dagbezoek en het toerisme geografisch te spreiden?" Hopelijk wordt de citymarketing nu snel aangepakt want toeristen die zich met te weinig mogelijkheden moeten behelpen komen misschien de volgende keer niet meer terug.