ARTtinder: daten met kunst in het museum
ARTtube, het online videoplatform van Nederlandse en Belgische musea, lanceert ARTtinder: een mobiele installatie voor in het museum. Voor het eerst kunnen bezoekers dan daar door te swipen ontdekken welke kunst het best bij ze past. Daten met kunst is een primeur in Nederland!
Sinds de opening van de tentoonstelling ‘Design Derby: Nederland-België (1815-2015)’ in Museum Boijmans Van Beuningen kan het publiek kennis maken met deze vernieuwende vorm van publieksparticipatie in het museum.
In de ARTtinder installatie selecteert het publiek zijn favoriete kunstwerken uit een tentoonstelling of collectieopstelling van het museum dat hij bezoekt door deze te swipen naar ‘hot’ or ‘not’. Ieder kunstwerk is voorzien van tags, die samen met de afbeeldingen van de geselecteerde kunstwerken een persoonlijk kunstprofiel van de bezoeker vormen.
Via de installatie kan de bezoeker ook vragen stellen aan de curator van het museum, waar hij per email een persoonlijk antwoord op krijgt. Van de meest interessante vragen maakt ARTtube in samenwerking met het museum een nieuwe video. Zo ontstaat een heel directe interactie tussen de bezoeker en het museum.
Voor iedere bezoeker levert zijn ervaring met ARTtinder een persoonlijke kunstprofiel op, die hij met een unieke code na het museumbezoek op de website van ARTtube kan bekijken. Hier krijgt de bezoeker ook tips voor gerelateerde video’s over kunst en design, voor extra inspiratie en verdieping.
ARTtinder heeft zijn primeur in de tentoonstelling Design Derby: Nederland-België (1815-2015), die van 20 juni t/m 13 september 2015 te zien is in Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. In deze ‘design derby’ gaan de vormgevingsiconen van Nederland en België van de afgelopen 200 jaar een spannende confrontatie met elkaar aan.
Via ARTtinder kan iedereen haar of zijn favoriete designobjecten selecteren en op basis van gerelateerde tags een persoonlijke kunstprofiel ontdekken.