Géén nieuwe kleding kopen is het foute antwoord
In het Amsterdamse Vondelpark kwamen zondag honderden mensen samen voor een groot watergevecht. Met deze actie vragen de initiatiefnemers aandacht voor het waterverbruik in de internationale kledingindustrie. Het watergevecht is de aftrap van de Sta Droog! Challenge, waarbij deelnemers worden opgeroepen om een maand lang geen nieuwe kleding te kopen. Maar... Géén nieuwe kleding kopen is toch ... het foute antwoord!
Voor de productie van een T-shirt is 2.700 liter water nodig, zegt de organisatie van het event. In productielanden in Azië en Afrika is schoon, zoet water vaak heel schaars. "Een flink aantal mensen heeft vandaag beloofd een maand lang geen nieuwe kleding te kopen", aldus initiatiefnemer Bram Verleur.
Wie hoort dat er zoveel water wordt gebruikt voor dat achteloos in de hoek gesmeten T-shirt raakt beschaamd. Er waren heel veel toeschouwers in het Vondelpark die het initiatief voor het watergevecht graag wilden supporten.
Toch gaat het er niet om mensen een maand lang geen kleding te laten kopen in ons land. Beter zal het zijn om meer mensen met de schoonheid en hoge kwaliteit van couture en alle niet voor een te lage kostprijs gemaakte kleding kennis te laten maken.
Om méér mensen selektiever te leren kiezen en kopen wat ambachtelijk en met veel zorg is gemaakt. Dat kan overal gemaakt zijn. Laten wij daarbij vooral onze eigen creatieve en kundige modetalenten ook een kans geven om iets te kopen wat je met plezier draagt en bewaart in plaats van na gebruik meteen weg te smijten.
FOTO: JOHN PRINS
"WIE DE JEUGD HEEFT HÉÉFT DE TOEKOMST...