Tijdens vrijdagmiddagborrel al beginnen door het dolle te raken
VIANEN - Na de vrijdagmiddagborrel of een avond doorzakken gebeuren er gekke dingen. Vooral in het weekend zouden er 50% meer online bestellingen worden geplaatst dan doordeweek na middernacht. Kijk als uitgaander na thuiskomst daarom dan niet meteen op de laptop, tablet en mobiele telefoon. Wat je dan ziet?... Zes procent van die bestellingen wordt trouwens de volgende dag weer geannuleerd. Maakt de alcohol soms dat mensen sneller aankopen doen?
Guus Vloedgraven, kroegbaas van café Tapmarin in Amsterdam, herkent het overmoedige gedrag van mensen met een slokje teveel op. “In het begin van de avond zie je ze nog nadenken over een prijs, maar hoe later het wordt, hoe enthousiaster ze worden. Geld speelt dan ineens geen rol meer.” Hij vervolgt: “Het is niet ongebruikelijk dat klanten na middernacht ineens rondjes beginnen te geven. Alcohol maakt mensen net was losser en vrijgeviger dan normaal.”
En Joost van der Veer die over dit overdreven kooplustige gedrag onderzoek heeft gedaan merkt er als oprichter van Winkelstraat.nl weer niets van. Daar heeft hij een duidelijke verklaring voor: “Wij verkopen uitsluitend luxe items die moeilijk verkrijgbaar zijn.” in zijn winkelstraat zijn meer dan 130 high-end fashion boutiques uit Nederland en België te vinden.
Hij vervolgt: “Bij het aanschaffen van een kledingstuk bij ons moeten klanten best diep in de buidel tasten. We kunnen ons dan ook goed voorstellen dat bezoekers over sommige aankopen een nachtje hebben nagedacht.” Helemaal gek zijn ze dus echt niet.
Van der Veer denkt wel dat mensen na zo'n avond uit het gevoel hebben dat ze de hele wereld aan kunnen. Voor wie er van houdt is dat helemaal top natuurlijk.