Team TU Delft tweede plaats in Hyperloop wedstrijd voor supersnel reizen
TEXAS - Ons Nederlandse Team TU Delft sprong er uit tussen 124 teams uit 20 verschillende landen die streden in Texas. Experts van Tesla Motors, SpaceX en geassocieerde hoogleraren beoordeelden daar ons Team Delft als tweede in de finale van de westrijd Hyperloop. Het gaat hier om een Design Weekend voor het maken van een nieuw systeem om mensen bijna net zo snel als het geluid te kunnen laten reizen.
Men noemt het Hyperloop. Het is gebaseerd op een revolutionair concept, dat bestaat uit een buizensysteem met capsules waarin mensen razend snel kunnen worden vervoerd. Het Delftse team, dat samenwerkt met MKB Brandstof, is na het team van MIT als tweede geëindigd en is door naar de finale van de wedstrijd. Het gaat om een mogelijke nieuwe realiteit...
Reizen met de snelheid van vliegtuigen, maar met het comfort van een trein... en voor een fractie van de energie die wordt gebruikt door alle huidige transportmiddelen. De Hyperloop is een duurzaam high-speed transportsysteem met buizen, waarin capsules met passagiers voortbewegen. De Hyperloop brengt passagiers bovendien in no-time naar bestemmingen honderden kilometers verderop. Zo zal het mogelijk zijn om binnen een half uur van Amsterdam naar Parijs of Berlijn te reizen.
Tijdens het transport worden geen broeikasgassen uitgestoten. studententeams en bedrijven over de hele wereld ontwerpen, bouwen en testen hun eigen Hyperloop-capsule. Delft Hyperloop heeft gekozen voor een ontwerp van een capsule met een aerodynamische vorm en een elektrodynamische ophanging. Om de capsule in de tunnel te laten zweven heeft het Delftse team gekozen voor permanente magneten. Als deze magneten, die onder de capsule zijn geplaatst, boven een geleidende plaat, bijvoorbeeld aluminium, bewegen, gaat de capsule vanzelf zweven. Dit minimaliseert het energieverbruik en de aanlegkosten van het traject.
In het Delftse ontwerp is geen mechanisch contact, wat betekent dat wanneer de Hyperloop-trajecten eenmaal zijn aangelegd, er nauwelijks tot geen onderhoud is vereist. De koolstofvezel capsule van slechts 149 kilogram van de Delftenaren heeft veel indruk gemaakt op de Amerikanen. De Delftse capsule is drie keer zo licht als de passagiers en hun bagage, wat gunstig is voor het energieverbruik en de kosten van het transport.
Bij terugkomst in Nederland volgende week start het Team Delft TU met de bouw van het Delftse prototype om deze mee te nemen naar de finale van de wedstrijd in de zomer van 2016 in Hawthorne, Californië.