Exclusieve nieuwe glazen Chanelwinkel sieraad voor P. C. Hooftstraat
AMSTERDAM - Het nieuwe Franse mode- en parfumhuis Chanel springt er direct uit tussen de toch vaak al opvallend mooie winkels in de bekendste winkel- en flaneerstraat van de hoofdstad. De nieuwe aanwinst wordt gevormd door een schitterende winkel met een grotendeels glazen voorzijde.
In deze opvallende avant garde winkel vindt de bezoeker mode, accessoires als tassen, sieraden en natuurlijk de overheerlijke geuren. Het architectenbureau MVRDV heeft zich voor de onthulling van deze nieuwe winkelcreatie mede gebaseerd op heel uitgebreid proefondervindelijk vooronderzoek.
Volgens de Delftse TU waar men in laboratoria uitgebreid proeven heeft gedaan, heeft men kunnen vaststellen dat de glazen winkelpui die uit 'glazen bakstenen' is opgetrokken heel stevig is. De nieuw gevormde 'glazen bakstenen' blijken namelijk 10 x zo sterk als echte bakstenen te zijn.
Het is natuurlijk een krachtig signaal naar de door de P.C. wandelende toeristische klant dat je de winkel makkelijk van buiten af kunt binnenkijken en daar de artikelen en de mensen kunt zien. Er zijn heel veel buitenlanders, VIPS en welgestelde Nederlanders die in deze befaamde straat komen winkelen.
Speciaal onder Chinese buitenlandse bezoekers scoort Chanel heel hoog. Zij kopen heel graag in Europa artikelen met bekende merknamen. Daarbij staat Chanel voorop.
De nieuwe glazen winkel heeft glazen kozijnen en ook glazen deurklinken. De 'glazen stenen'zijn getest en gegoten door specialisten en aan elkaar gelijmd met speciale lijm. Dat was geen eenvoudig karwei. Het geheel is zo apart en creatief om te zien dat er ook vanuit het buitenland veel interesse is voor de nieuwe doorzichtige maar ook heel sterke winkelcreatie. Maar Nederland blijft toch altijd Nederland: de deur bevat wel nog een stalen beveiligingsstrook.
FOTO: ROBERTO BAAKE