Vragen over onderwijs seksuele diversiteit Amsterdamse scholen
AMSTERDAM - Uit onderzoek blijkt dat in Nederland slechts 25% van de middelbare scholieren les krijgt over seksuele diversiteit. Dat is nogal magertjes. De VVD wil graag weten of dit ook in Amsterdam het geval is. Gemeenteraadslid Rik Torn: “In een stad als Amsterdam hoort onderwijs over seksuele diversiteit de normaalste zaak ter wereld zijn."
Rik Torn is er ook heel duidelijk in. Hij wenst geen halve maatregelen. "Wij willen dat het stadsbestuur de uitvoering van de in de Roze Agenda geformuleerde ambities met de scholen bespreekt om te checken of dit ook daadwerkelijk en aantoonbaar gebeurt."
Zijn visie past geheel bij de gedachten over de vrijheid van meningsvorming en het morele recht van ieder om zelf een keuze over de eigen levensstijl te kunnen maken die wij zo veelvuldig in toespraken rond bevrijdingsdag hebben horen uitdragen.
Sinds 2012 is les over seksuele diversiteit verplicht en een kerndoel voor het voortgezet onderwijs. Scholen mogen dat op eigen wijze aanpakken waardoor de duur en intensiteit en de behandeling van deze lesstof onderling sterk kan verschillen. Maar onderzoek van EenVandaag meldt dat volgens 38% van de ondervraagde middelbare scholieren LHBTI-acceptatie op hun school nooit is behandeld.
Eenzelfde percentage leerlingen geeft aan dat de docent dit onderwerp slechts eenmalig en kort ter sprake heeft gebracht. Niet bepaald heldhaftig al is het mogelijk niet een onderwerp wat iedereen even goed ligt. Misschien zouden hierin speciaal hiervoor aangewezen docenten, die deze lesstof wél aankunnen, roulerend op diverse scholen les kunnen geven.
In de Roze Agenda van de gemeente Amsterdam, het beleidskader voor LHBTI-beleid 2015-2018, meldt men dat op veel Amsterdamse scholen voorlichting wordt gegeven maar nog niet overal. Daarbij wordt ook het belang van voldoende voorlichting en verankering van LHBTI-emancipatie in het reguliere schoolbeleid onderstreept.
FOTO: REDACTIE