Veilig omgaan met contant geld belangrijk voor detaillist
EDE - In Ede werd met succes de nieuwe dienst Cash Afstort Service (CAS) van G4S uitgeprobeerd. Daarvoor wordt gewerkt met een kluis, geldteller en vals geld-detector als één geheel. Dit systeem lijkt eenvoudig en makkelijk te gebruiken.
CAS controleert, telt en bewaart het geld en het geld wordt net als bij pin dagelijks bijgeschreven op de rekening. Wat zeggen de gebruikers er over?
Na de proef besloot driekwart van de deelnemers er mee door te gaan. Voor een weekomzet tot €7.500 betaalt de ondernemer maandelijks €75 euro plus 5 cent per biljet, voor een weekomzet vanaf €7.500 is het maandbedrag €150 euro plus 5 cent per biljet.
G4S is niet de enige leverancier van oplossingen om slim en veilig om te gaan met contant geld. Andere aanbieders zijn bijvoorbeeld SecurCash en RCCS.
Eén van deelnemers die succesvol werkte met CAS is Michel Beekman. Hij verwacht dat de pluspunten van het CAS dienstverleningsmodel groot genoeg zijn en snel worden opgepakt door de markt. In zijn sector merkt hij al dat die interesse er is.
‘Vanuit andere branches komen vertegenwoordigers bij ons kijken hoe wij ons cash management geregeld hebben en wat onze ervaringen zijn. Die belangstelling toont dat het vraagstuk van veilig cash management sterk leeft in het MKB.’
Marian Visser van Roy’s bloemen zegt: ‘Ik vind het prettig om vanaf elke willekeurige plek online te kunnen checken welke bedragen worden gestort’. Of zoals Michel Beekman, storemanager van Only for Men, het formuleert: ‘Ik heb nu als het ware mijn eigen bankloket in de zaak’.
Maureen Heikamp van MOOIXL, een modezaak voor een maatje meer: ‘De installatie van de kluis stelde in het algemeen weinig voor. Als de juiste bekabeling aanwezig is, is het een kwestie van bevestigen en de stekker erin. Anders trekken de monteurs een kabel vanaf de meterkast’.
Maureen Heikamp heeft eveneens ervaren dat alles keurig werd uitgevoerd al viel in het begin wel de verbinding af en toe weg. ‘In eerste instantie dacht men dat het aan de internetverbinding lag, maar de voedingsstekker bleek niet optimaal te werken. Toen dat euvel verholpen was, hebben we nooit meer een storing gehad’.
FOTO: MICHEL BEEKMAN TEVREDEN OVER CAS...