• De INFINITY collectie van BIGLI

  • Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Verban dodelijke gifdiesel uit Amsterdamse zeehaven

  De SP wil dat er een einde komt aan de productie en overslag van gifdiesel in de Amsterdamse zeehavens. SP-raadslid Tiers Bakker: “Het is schandalig dat grote oliebedrijven in onze havens troep maken en verkopen die hier al wel verboden is, maar in Afrika nog niet. Die praktijken moeten de wereld uit, en mogen zéker niet in Amsterdam plaatsvinden.”

Vandaag zijn er door de Zwitserse organisatie Public Eye voor het eerst harde bewijzen gepubliceerd, waaruit blijkt dat internationale brandstofbedrijven op grote schaal aangelengde diesel exporteren naar landen in West-Afrika.

Door de diesel aan te lengen met andere stoffen wordt hij veel vervuilender, maar wel goedkoper. Amsterdam is één van de belangrijke plekken waar de bedrijven diesel vermengen, opslaan en verhandelen. Bedrijven die zich hier aan schuldig maken zijn bijvoorbeeld het Nederlandse Vitol en het Nederlands-Zwitserse Trafigura dat eerder ook verantwoordelijk was voor ramp met gifschip de Probo Koala.

Volgens het Public Eye-rapport bevatten deze brandstoffen van ‘Afrikaanse kwaliteit’ tot honderden keren meer schadelijke onderdelen dan in Europa is toegestaan, zoals fijnstof. De uitstoot van deze giftige stoffen gaat ten koste van de gezondheid van de lokale bevolking in Afrika: naar verwachting ligt het aantal doden ten gevolge van fijnstof in Afrika in 2030 drie keer zo hoog liggen als in Europa, de VS en Japan bij elkaar.

Bakker: “Het is misdadig dat oliebedrijven geld verdienen in ruil voor de gezondheid van de mensen in de landen waar de olie verkocht wordt. Ik wil weten waarom de handel en productie kan plaatsvinden in Amsterdam en op welke manier we hier zo snel mogelijk een einde aan kan maken.”

De SP heeft schriftelijke vragen ingediend bij het stadsbestuur.

FOTO: HENK ROS