Meer uitleg LHBTI nodig voor betere acceptatie
AMSTERDAM - Het gaat nog niet op alle scholen even vlot om alle leerlingen en docenten het gevoel te geven dat ze welkom zijn als ze zichzelf zijn. Het lijkt er ook op alsof bepaalde mensen iedereen het liefst nog even in een bakvormpje zouden willen stoppen. Als we dan daaruit komen zouden we tenminste allemaal precies hetzelfde zijn. Zou dat niet ontzettend saai zijn?
Je moet er toch niet aan denken. Getuigt dat ook niet van minachting jegens de Schepper van het Al?
Maar je kunt je ook best voorstellen dat het een beetje een mysterie is als je merkt dat iemand totaal niet is wat je van diegene verwacht. Maar waarom zouden we niet kunnen aanvaarden dat andere personen op verschillende manieren het weggetje van hun leven bewandelen? Soms kun je ook maar een klein stukje van die weg met iemand meelopen en wát dan nog?
Wat heeft die ander jou misdaan? Waarom kan je diegene niet het allerbeste wensen?
Leren omgaan met mensen en ook jongeren met een andere seksuele identiteit betekent dat je anderen ook hun levensruimte gunt. Aanvaarden dat anderen hun mogelijkheden en hun beperkingen hebben. Net als jij inderdaad maar toch anders.
Daaraan zouden opleidingen voor leraren en jongerenwerkers meer vaste aandacht aan moeten geven. Dit vinden SP, GroenLinks en D66 in Amsterdam. Op hun voorstel gaat het stadsbestuur onderzoeken hoe dat het beste kan.
SP-raadslid Nelly Duijndam: “Sociale acceptatie en seksuele identiteit zijn erg belangrijk voor jongeren. Er zijn goed opgeleide docenten nodig om voorlichting over deze onderwerpen te geven. Het is goed dat de gemeenteraad dit voorstel unaniem steunt.” Sinds 2012 zijn scholen verplicht voorlichting te geven over seksuele diversiteit en acceptatie van LHBTI personen (lesbische, homoseksuele, biseksuele, transgender en interseksuele).
Maar uit onderzoek van de onderwijsinspectie blijkt dat docentopleidingen onvoldoende aandacht besteden aan de LHBTI-acceptatie. De scholen vinden LHBTI-acceptatie vaak wel een belangrijk thema maar weten niet goed hoe ze LHBTI-acceptatie kunnen bevorderen. Volgens een onderzoek van Een Vandaag krijgt maar een kwart van de middelbare scholieren les over LHBTI-acceptatie.
SP-raadslid Nelly Duijndam: “De scholing over LHBTI-acceptatie begint bij de docentopleidingen en opleidingen voor jongerenwerk. Dit is erg belangrijk in een stad waar iedereen zichzelf moet kunnen zijn.”
D66-raadslid Jan-Bert Vroege: " Te vaak krijgen we signalen dat men seksuele diversiteit en LHBTI-acceptatie soms liever vermijdt. Daarom moeten docenten en jongerenwerkers maximaal op worden voorbereid om goed met deze weerstand te kunnen omgaan."
Simion Blom, raadslid voor GroenLinks: “Ondanks de geslaagde vooruitgang op het gebied van de rechten voor LHBTI’s, blijkt dat ook in Amsterdam nog een lange weg te gaan is op het gebied van acceptatie. Met betere voorlichting over seksuele diversiteit neemt de acceptatie ook toe.”
FOTO: NELLY DUYNDAM (SP) DRAAIT ER NIET OMHEEN... 'WANT DIT IS BELANGRIJK IN EEN STAD WAAR IEDEREEN ZICHZELF MOET KUNNEN ZIJN...'