• De INFINITY collectie van BIGLI

  • Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Van Gogh Museum: Dat is toch een imitatie

  Hoogleraar Bogomila Welsh-Ovcharov presenteerde een album met 65 tekeningen van Vincent van Gogh met het door haar zelf geschreven en uitgegeven The Lost Arles Sketchbook. De daarin omschreven tekeningen MOETEN en ZULLEN echt zijn. Maar de deskundigen van het Van Gogh Museum kijken alleen maar naar de feiten. Jammer dan.
"Naar onze mening kunnen de tekeningen niet aan Van Gogh worden toegeschreven en daarbij hebben wij gekeken naar het materiaal, verkleuringsaspecten, techniek, stijl, herkomstgeschiedenis, alsmede de betrouwbaarheid van het notitieboekje," verklaren zij.

Zij zeggen: "Het boek is vooral een lofzang op het gevondene, waarbij vertrouwd wordt op de intuïtieve kennis van de expert bij het verantwoorden van de nieuwe toeschrijving. “These [drawings] are absolutely O.K., from one to 65. End of song, end of story” zo meent Ronald Pickvance, de schrijver van het voorwoord. Dit nu is een oud en aanvechtbaar standpunt ten aanzien van authenticiteitskwesties."

De uitgebreide kennis die het museum inmiddels door specialistische studies over Van Goghs tekenwerk heeft verkregen wordt zomaar eventjes weggewuifd.
Volgens het Van Gogh zijn de tekeningen in het schetsboek niet van Van Gogh. Alle topografische, stilistische en technische eigenaardigheden van de bladen kunnen goed verklaard worden vanuit de stelling dat wij hier te maken hebben met veel latere imitaties van zijn tekeningen.

Daarbij heeft de maker zich laten inspireren door reproducties van Van Goghs werken en zag over het hoofd dat die met zwarte inkt vervaardigde bladen in de loop der tijd tot bruin verkleurd zijn. De uitgever en de auteur hebben het Van Gogh nu uitgedaagd tot een wetenschappelijk debat. Hun deskundigen – Teio Meedendorp (senior onderzoeker), Louis van Tilborgh (senior onderzoeker en hoogleraar kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam), Marije Vellekoop (hoofd Kunst), Nienke Bakker (conservator Schilderijen), gesteund door hun vaste partners voor technisch onderzoek – zien zo’n debat met vertrouwen tegemoet.

Maar omdat voor het incent van Gogh The Lost Arles Sketchbook meer vragen oproept dan het beantwoordt, moet het Van Gogh voorafgaand wel tenminste kunnen beschikken over alle harde basisfeiten. Het museum roept de uitgever en de auteur dan ook op om openheid te verschaffen ten aanzien van alle onduidelijkheden en de vele vragen. Zolang daar niet aan is voldaan, heeft een wetenschappelijk debat voor het Van Gogh geen zin.

"Hier stopt onze bijdrage aan de discussie voorlopig. Verdere vragen worden niet meer beantwoord want het is aan de wetenschappers die de juiste antwoorden op diverse vragen vast te stellen. Als deze antwoorden niet komen heeft een verdere discussie geen enkele zin."

"Een ding wil ik onder uw aandacht brengen als van belang"
Van Gogh Museum
Museumplein 6, Amsterdam