• Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • TOI & MOI van BIGLI voor valentijn

  • Agu presenteert Undyed Bikewear

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Betekenis prachtige kimono's uit Okura-collectie

Het No-theater is één van de oudste theatervormen van Japan. Het Rijksmuseum toont t/m 13 dec. zeven uitbundige No-theater kimono’s. De kimono’s laten de veranderingen van No door de eeuwen heen zien.

Het Japanse No-theater ontstond al in de veertiende eeuw en is een gestileerde verfijnde toneelvorm waarin zang, dans en muziek samenkomen. Hoogtepunt van de presentatie is een schitterende kimono uit de achttiende eeuw met geborduurde maanbloemranken op saffraankleurige met damast gewoven zijde.

  Het No-theater stamt al vanaf 1400! Shogun Yoshimitsu was de inspirator van acteurs die met dans, gebarenspel en poëzie een ingetogen, elegante schoonheid (yugen) wilden creëren. De spelers waren boeddhisten die de wereld als een voorbij gaande werkelijkheid zagen. Met als opdracht de zoektocht naar een verlossing van het lijden dat er nu eenmaal is. Aangezien het leven altijd blijft zoals het al is en de mens ook is de programmering van de stukken, de structuur van de gezelschappen en de opvoeringspraktijk sinds de zeventiende eeuw nauwelijks veranderd.

De kimono’s die in het Rijkmuseum worden getoond, geven een indruk van de kleurrijke sfeer die tijdens No-voorstellingen in het verleden moet hebben geheerst. De hoofdrolspeler die langzaam zijn entree maakte, opdoemend uit het halfduister van de brug naar het hoofdpodium, met een overvloed aan met goud, zilver en contrasterende kleuren versierde stoffen glinsterend in het gedempte licht.

Het Okura Museum of Art werd in 1917 opgericht en was het eerste privémuseum in Japan. Het huisvestte de collectie van Okura Kihachiro (1837–1928), een zakenman die in 1855, vlak na de openstelling van Japan, vanuit de provincie naar Tokyo was getrokken om daar de levensmiddelenhandel Okuraya te beginnen.
De handelsfirma groeide uit tot een zeer succesvolle bedrijvengroep, waaraan in 1962 het eerste hotel in Tokyo werd toegevoegd. Okura Kihachiro zette zich vanaf het begin in als patroon van de kunsten en de familie houdt nog altijd die traditie in ere.

De zeven kimono’s uit de Okura-collectie bieden een representatief overzicht van No-theater kostuums, met als hoogtepunt een nuihaku, een schitterend kostuum uit de achttiende eeuw met geborduurde maanbloemranken op saffraankleurige met damast gewoven zijde.

Kimono’s uit de Okura-collectie is tot en met 13 december 2016 te zien in het Rijksmuseum. De tentoonstelling is in samenwerking met Hotel Okura en de Gemeente Amsterdam tot stand gekomen ter gelegenheid van het 45-jarig bestaan van Hotel Okura Amsterdam.