Betekenis prachtige kimono's uit Okura-collectie
Het No-theater is één van de oudste theatervormen van Japan. Het Rijksmuseum toont t/m 13 dec. zeven uitbundige No-theater kimono’s. De kimono’s laten de veranderingen van No door de eeuwen heen zien.
Het Japanse No-theater ontstond al in de veertiende eeuw en is een gestileerde verfijnde toneelvorm waarin zang, dans en muziek samenkomen. Hoogtepunt van de presentatie is een schitterende kimono uit de achttiende eeuw met geborduurde maanbloemranken op saffraankleurige met damast gewoven zijde.
Het No-theater stamt al vanaf 1400! Shogun Yoshimitsu was de inspirator van acteurs die met dans, gebarenspel en poëzie een ingetogen, elegante schoonheid (yugen) wilden creëren. De spelers waren boeddhisten die de wereld als een voorbij gaande werkelijkheid zagen. Met als opdracht de zoektocht naar een verlossing van het lijden dat er nu eenmaal is. Aangezien het leven altijd blijft zoals het al is en de mens ook is de programmering van de stukken, de structuur van de gezelschappen en de opvoeringspraktijk sinds de zeventiende eeuw nauwelijks veranderd.
De kimono’s die in het Rijkmuseum worden getoond, geven een indruk van de kleurrijke sfeer die tijdens No-voorstellingen in het verleden moet hebben geheerst. De hoofdrolspeler die langzaam zijn entree maakte, opdoemend uit het halfduister van de brug naar het hoofdpodium, met een overvloed aan met goud, zilver en contrasterende kleuren versierde stoffen glinsterend in het gedempte licht.
Het Okura Museum of Art werd in 1917 opgericht en was het eerste privémuseum in Japan. Het huisvestte de collectie van Okura Kihachiro (1837–1928), een zakenman die in 1855, vlak na de openstelling van Japan, vanuit de provincie naar Tokyo was getrokken om daar de levensmiddelenhandel Okuraya te beginnen.
De handelsfirma groeide uit tot een zeer succesvolle bedrijvengroep, waaraan in 1962 het eerste hotel in Tokyo werd toegevoegd. Okura Kihachiro zette zich vanaf het begin in als patroon van de kunsten en de familie houdt nog altijd die traditie in ere.
De zeven kimono’s uit de Okura-collectie bieden een representatief overzicht van No-theater kostuums, met als hoogtepunt een nuihaku, een schitterend kostuum uit de achttiende eeuw met geborduurde maanbloemranken op saffraankleurige met damast gewoven zijde.
Kimono’s uit de Okura-collectie is tot en met 13 december 2016 te zien in het Rijksmuseum. De tentoonstelling is in samenwerking met Hotel Okura en de Gemeente Amsterdam tot stand gekomen ter gelegenheid van het 45-jarig bestaan van Hotel Okura Amsterdam.