Kamervragen over staatssteun Belgische mediabedrijven
Kamerleden Mohammed Mohandis en Mei Li Vos (beiden PvdA) hebben op de valreep van 2016 Kamervragen gesteld over de staatssteun die Belgische mediabedrijven ontvangen. Mohandis en Vos vrezen dat de Nederlandse journalistiek in de toekomst afhankelijk wordt van de Belgische belastingbetaler. En dat is niet eens zo denkbeeldig. De financiële steun die Belgische media van hun staat krijgen bevoordeelt hun positie maar maakt het daarnaast heel wel mogelijk dat de overgenomen Nederlandse kranten straks financieel afhankelijk zouden kunnen worden van de Belgische belastingbetaler.
Er worden ook nu weer in ons land te veel bekwame journalisten ontslagen waarvan er velen ten onrechte met een uitkering te maken zullen krijgen want bij de nieuwe media worden vooral snelle en laag betaalde krachten aangenomen. Deze nieuwe onverdiende werkeloosheid kost onze staat straks hoe dan ook ontzettend veel geld.
Waarom kunnen onze kranten niet van staatswege enige financiële support krijgen vraag je je dan als simpele burger af. In de Kamervragen gericht aan de minister van Economische Zaken en staatssecretaris Dekker wijzen de PvdA-leden er op dat in België de overheid de bezorgkosten van dagbladen voor haar rekening neemt. Daar zou jaarlijks circa 250 miljoen euro mee gemoeid zijn.
Ook geldt in België een btw-tarief van nul procent op dagbladen. Marktverstoring, vinden Vos en Mohandis. Aanleiding voor de vragen is het overnamebod van het in België gevestigde Mediahuis op de Telegraaf Media Groep. Ook de overnames die de eveneens in België gevestigde Persgroep in 2016 op de Nederlandse markt deed zit de PvdA’ers niet lekker.
De Kamerleden vragen het kabinet ook te reageren op de stelling dat het zorgelijk kan zijn voor de pluriformiteit van het medialandschap. Tegen die achtergrond is het opvallend dat een belangrijk verschil tussen België en Nederland in de Kamervragen buiten beschouwing blijft.
Tot 2011 gold in Nederland een wettelijk verbod op mediaconcentratie, waardoor dagbladuitgevers beperkt waren in hun mogelijkheden om crossmediaal actief te zijn. Juist met het oog op het behoud van de journalistieke pluriformiteit en de continuïteit van mediabedrijven trok Nederland dat wettelijke verbod eind 2010 in.
In tegenstelling tot Nederlandse uitgevers hebben Belgische uitgevers wel met succes commerciële omroepen kunnen uitbaten. Ook dat heeft hun financiële positie verbeterd ten opzichte van Nederlandse mediapartijen.
Aan staatssecretaris Dekker (Media) en minister Kamp (Economische Zaken) is gevraagd de beantwoording uiterlijk op 16 januari a.s. naar de Tweede Kamer te sturen.