• Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • TOI & MOI van BIGLI voor valentijn

  • Agu presenteert Undyed Bikewear

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Mediahuis wint toch de strijd om TMG

Mediahuis en VP Exploitatie hebben feitelijk de Telegraaf Mediagroep verkregen. Ze hebben bijna 60 procent van de aandelen en zijn niet van plan die meer af te staan. Het gaat hier wel om een belangrijke krant in Nederland. De zaak kan nog voor de zomer beklonken zijn.

Dat melden deskundigen. Eerder maakte zondag de combi Mediahuis en VP Exploitatie (de onderneming van de familie Van Puijenbroek) al bekend dat bijna 60 procent van de aandelen TMG zijn verworven en dat het bod op de overige aandelen naar 5,90 euro verhoogd is. VP Exploitatie heeft daarmee definitief voor Mediahuis gekozen.

Uit deze officiële mededeling wordt duidelijk dat Van Puijenbroek zijn aandelen niet zal aanbieden aan De Mol. Dat weerhoudt De Mol verder omdat hij nu een bieding niet meer succesvol kan afronden.

Guus van Puijenbroek, directeur van VP Exploitatie zegt in het persbericht: ‘De afgelopen periode hebben wij met onze familie ook gebruikt om de ontstane situatie na het bericht van John de Mol te bestuderen. Wij hebben zeer goed gekeken naar alle mogelijke scenario’s en de gevolgen daarvan voor alle stakeholders. (..) Deze oriëntatie bevestigt onze overtuiging dat de verdere toekomst van TMG het beste is gewaarborgd in een combinatie met Mediahuis. Om die reden gaan wij definitief voor deze combinatie.’

Desgevraagd zegt een woordvoerder van VP Exploitatie: ‘Die woorden staan er niet zo maar. Ze zijn zorgvuldig gekozen Daar komen wij niet op terug.’

Wat het Mediahuis en VP Exploitatie betreft, is het nu wachten op een reactie van de raad van bestuur van TMG en van de raad van commissarissen. In het persbericht melden ze dat het proces richting de bieding snel kan worden afgerond ‘Wij zijn vol vertrouwen dat zij het bod zullen accepteren’, aldus de woordvoerder. Hij verwacht in dat geval dat voor de zomer de formaliteiten van de overname afgerond kunnen zijn.

Professor Hans Schenk, gespecialiseerd in fusies en overnames, deelt de analyse dat Mediahuis en VP Exploitatie met 60% zekerheid hebben, laat hij desgevraagd via de mail weten. Hij ziet voor John de Mol hooguit een rol in de raad van commissarissen als hij aan zijn huidige 20 procent van de aandelen vasthoudt.
Maakt De Mol nog een kans de meerderheid te verwerven? Schenk: ‘Op het eerste gezicht niet. De Van Puijenbroeks houden de sleutel in handen, en zij hebben zich kennelijk verplicht te leveren aan Mediahuis’.

Toch kent TMG twee beschermingsconstructies. Eén om interne ruzies in de top te beslechten en een om ongewenste overnames tegen te houden. Die laatste in de vorm van een stichting die preferente aandelen kan uitgeven. Het laat zich lastig inschatten of die ‘gifpil’ wordt ingezet.

Schenk: ‘Dergelijke aandelen kunnen (tegen heel sterk gereduceerde prijzen) aan het bestuur zelf worden uitgegeven wanneer het stichtingsbestuur dat wenselijk acht, tot een max. van 50% van het uitstaande kapitaal. Stel dat dit zou plaatsvinden, en dat de stichting sympathiseert met De Mol, dan ontstaat een andere situatie: gezamenlijk hebben deze twee partijen dan circa 70 procent. Hoopt hij hier op? Geen idee, ik ken de verhoudingen binnen deze stichting niet.’

Zondag gaf het Mediahuis ook aan dat er voor De Mol wel een rol kan zijn in het nieuwe bedrijf. ‘Wij willen ook graag om de tafel met Talpa Holding, zodat er goed overleg kan plaatsvinden over de bestaande en toekomstige relaties tussen Talpa en TMG, en waarbij wij continuering van het aandelenbelang van Talpa in TMG zeker niet bij voorbaat uitsluiten’.

Een woordvoerder van TMG wil niet verder gaan dan het persbericht dat eerder is uitgegeven. Beide niet bindende voorwaardelijke voorstellen worden bekeken en beoordeeld. Het is uiteindelijk bij een formeel openbaar bod aan alle aandeelhouders om hun voorkeur uit te spreken.

Een woordvoerder van John de Mol wil niet reageren. Vermoedelijk heeft de bevlogen bedenker van zoveel inventieve programma-formats het alweer veel te druk met nieuwe ideeën over een mediaplatform passend binnen de veranderingen van  onze tijd.