De media-soap golft door en door
Talpa zal voor 17 april bij toezichthouder AFM een verzoek tot goedkeuring van het biedingsbericht op alle aandelen in de Telegraaf Media Groep indienen. De strijd om het uitgeefconcern is daarmee nog niet voorbij. Met een overname van TMG en de recente volledige overname van SBS Broadcasting kan Talpa “het nieuwe Nederlandse multimediabedrijf creëren dat zij voor ogen heeft” wordt gemeld.
Het bod per aandeel staat op 6,50 euro. Volgens Talpa is het plan een toonaangevend Nederlands multimediabedrijf te bouwen met sterke posities in print, radio, televisie en online “een reëel en aantrekkelijk alternatief voor de strategie van Mediahuis en VP Exploitatie”. O jee... Wat gebeurt hier?
In de afgelopen weken, toen biedingsconcurrenten Mediahuis/VPE al een meerderheidsbelang hadden verworven, bleef John de Mol aandelen TMG verwerven.
Talpa-oprichter John de Mol zei eerder al in een sterk onafhankelijk Nederlands multimediabedrijf te geloven. “De onderneming die ik wil bouwen kan 24/7 content via verschillende platformen aanbieden. Dit betekent dat SBS onderdeel gaat worden van een geheel dat veel breder is dan alleen televisie.”
Het zijn woorden die hij eerder gebruikt toen hij de strijd aan ging met het Vlaamse Mediahuis om TMG over te nemen. Hij had daarvoor ook al een bod neergelegd en kocht aandelen op, maar het Vlaamse Mediahuis heeft zo’n 60 procent van de aandelen in handen en het verbindende contract hiermee is reeds ondertekend.
Misschien vindt John de Mol dat zijn innovatieve zienswijze veel beter kan worden doorgevoerd vanuit een bredere bedrijfsbasis. Dat kan vanuit zijn visie wellicht ook tot betere creatieve resultaten leiden.
Aan de andere kant hebben de traditionale vakmedia er niet minder recht op zich vanuit hun kennis en inzicht door nieuwe ervaringen te ontwikkelen naar een nieuwe tijd. Vaak worden hier minder snel collectief aanpassingen ingezet maar voor iedereen die geinteresseerd is in het vak, is vernieuwing eveneens een mooi avontuur.
Of je nu dolblij in je volkstuintje met plantjes stunt of met grote activiteiten in mediazaken bezig bent maakt in principe niet veel verschil. Het is fantastisch als je het geluk hebt ergens creatief in te kunnen zijn. Wie gek op zaken doen is of graag autocoureur wil zijn herkent dit speciale gevoel meteen.
De mediasoap rond TMG golft maar door en door. Dat heeft heus niet zoals men vaak denkt alleen maar met 'power en poen' te maken. Het zijn ook avonturen op creatief gebied die bepalend voor mensen kunnen zijn. Avonturen die iedereen op eigen wijze kan beleven. Je zou kunnen vaststellen dat de soap allemaal spel is. Je kunt er wel enigszins inkomen en zo. Een soap met al het gedoe er omheen. Je kunt er soms wat van leren en er ook vaak een beetje om lachen. Voor de meeste mensen telt toch dat het erg onwerkelijk is.
FOTO: ...FLOWERS MEET DUTCH DESIGN... EEN INSPIRERENDE EXPO OP DE KEUKENHOF