TAU Cotton: betaalbare essentials van duurzame kwaliteit
TAU – een Zuid-Afrikaans woord voor leeuw – is een nieuw Nederlands kledingmerk dat tijdloze designs van de beste kwaliteit maakt. Door direct te verkopen aan de consument wordt de traditionele retailer ertussen overgeslagen. Wij hebben fysieke winkels hoog in het vaandel en vinden dat jammer. Een scherpe prijs is ook niet alleen maar alles.
TAU Cotton gaat daarbij wel uit van een modern idealisme. Thomas Spronk, de eigenaar, heeft ruim 18 maanden de wereld over gereisd op zoek naar productiepartners met dezelfde visie op duurzaamheid en kwaliteitsbehoud. Deze kijk werd aansluitend in fabrieken in Portugal gevonden.
Door samenwerkingen aan te gaan met de beste designers, patroonontwerpers en stoffenexperts kan TAU Cotton deze essentials van de meest duurzame kwaliteit garanderen. “Het moet geen verkoopstrategie of trend zijn dat we duurzaam bezig zijn, maar meer een vanzelfsprekende gang van zaken,” aldus Thomas Spronk.
Volgens Thomas Spronk moet TAU Cotton’s visie op duurzaamheid dé nieuwe standaard worden.
Hiermee wil hij een voorbeeld stellen voor de mode-industrie. Door alleen biologisch katoen en gerecycled polyester in de kleding te verwerken en gebruik te maken van milieuvriendelijke verf- en afwerkprocessen, laat TAU Cotton zien dat milieubewust produceren in 2017 niet moeilijk of duur hoeft te zijn.
TAU Cotton is uitsluitend online verkrijgbaar. Waarschijnlijk is dit een ontwikkeling in de kledingindustrie die zich in de toekomst steeds meer zal voordoen. Het zal tot gevolg hebben dat veel stenen winkels hiervan de dupe worden en het stadsbeeld aanzienlijk verarmt. Weg mooie winkels...
Maar ... geld is heus niet álles. En wie het inkomen van de winkel verliest zal straks misschien door de gemeenschap worden onderhouden. Grote steden worden door het winkelverlies ook niet bepaald veiliger.
Het winkeliersberoep ofwel de professie van de kleine zelfstandige staat steeds erger onder zware druk. Wie van nabij dat heeft meegemaakt zal bewondering hebben voor die mensen die zich daarin nog wel weten te handhaven.
Om zomaar een voorbeeld te noemen: vergunningen voor van alles en nog wat aanvragen, vaak veel te hoge BTW-tarieven, extra loonlasten moeten afdragen voor zieke medewerkers, moeilijkheden oplossen rond bevoorrading en overlast voor de omgeving. Dit is maar een klein deel van de hindernisbaan die een detaillist kan tegenkomen.
Niet te verwonderen dat kledingmerken alleen online veel scherper geprijsd kunnen leveren aan de consument. Je kunt er begrip voor opbrengen. Stadsbesturen zouden voordat ze kleine zelfstandigen het werk zo moeilijk maken er meer begrip voor kunnen hebben dat een winkel in een straat van groot sociaal belang is.
Een echt winkeltje is toch ook wel wat gezelliger dan alleen winkelen op de electronische snelweg. Het iniatief van TAU Cotton getuigt echter van een bewustwording die herinnert aan de veranderingen in de voedselindustrie.
Het welzijn van mens en dier wordt hier de laatste jaren nauwkeuriger dan ooit in de gaten gehouden hoewel het natuurlijk altijd beter kan.