Nieuwsmedia blijven liever zelf-supporting
Een jaar nadat Facebook Instant Articles openstelde voor alle uitgevers ter wereld, beginnen steeds meer media af te haken. Met deze functionaliteit kunnen nieuwsorganisaties rechtstreeks artikelen bij het sociale netwerk publiceren.
Daardoor zou volgens het bedrijf het bereik en de snelheid vergroot worden. Het had zo kunnen zijn maar nee... De menselijke touch werd hier ondanks beloofde Gouden Bergen kennelijk gemist.
Het was natuurlijk in eerste instantie bedacht als nuttige support maar had het tegelijk niet ook iets controleerderigs? In ieder geval: nadat eerder al The New York Times ermee stopte, ziet ook de Britse krant The Guardian er geen heil meer in. Ook titels als de The Wall Street Journal, BBC News, National Geographic maken nauwelijks nog gebruik van Instant Articles.
The Guardian stopt eveneens met het gebruik van Apple News, het nieuwsplatform van Apple. Aan Digiday meldt The Guardian dat de krant zich meer gaat richten op het werven van abonnees via de eigen site. De Britse krant blijft wel gebruik maken van Google’s AMP, de versnellingstechniek voor mobiele pagina’s van Google.
De concurrent van Instant Articles levert The Guardian veel meer bezoek op.