Betoverende reclame...
Sommige mensen weten en herkennen het nog. Even daarvoor terug naar vroeger! Toen had je de reclame van Grolsch die werd begeleid door klassieke muziek. "Vakmanschap is meesterschap" luidde de slogan die daarin steeds weer terugkwam.
Iedereen was diep onder de indruk van deze sfeervolle reclamecampagne. Je zag daarin iemand aan het werk in een specialistisch beroep als bijvoorbeeld een klokkenluider of een vioolbouwer. Die campagne van een halve eeuw geleden sprak heel veel mensen aan. Dat was een treffend geslaagd voorbeeld van institutionele reclame.
Er is namelijk een verschil tussen directe produktreclame en institutionele reclame. De laatste maakt reclame voor een onderneming, bedrijf of instituut. Bij de campagne "Vakmanschap is meesterschap" werd het verband gelegd met het biermerk Grolsch dat met even grote kennis van zaken en zorgvuldigheid werd gebrouwen.
Een vriend attendeerde ons op een prachtige vorm van instituionele reclame van een Thaise levensverzekeringsmaatschappij. De clip op You Tube is wel drie jaar oud en minstens 30 miljoen keer bekeken. Maar de tijd mag rustig verstrijken en doet niets aan de kwaliteit af.
Elke generatie weet het: soms kan filosofie in daadkracht veranderen. Kijk maar en raak opnieuw ontroerd... door Thai Life Insurance.