• Aangenaam aantrekkelijk in BonBon Lingerie

  • Paul Schulten Collectie vol kleur en charme

  • Una Vera Favola Carnevalesca bij Ronald Kolk

  • Sheila & Gideon Collections brengt Jazzy Collectie

  • Flor Amazona brengt statement sieraden

  • Kunstenares Ans Markus exposeert in Museum Jan van der Togt

  • Museum Singer Laren opent magisch boutique hotel

  • Van Abbemuseum toont achterkant van de ontwerppraktijk

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Duitse Postbode minder moe door robot

b_250_200_16777215_00_images_postrobot17.jpg  BAD HERSFELD - Het is nog een proef in Duitsland gaat de postbode met een postrobot op weg. Die robot kan 180 kilo post meenemen. Dat betekent heel wat minder vermoeiend gesjouw en trekkracht voor de postbode. De robot wordt PostBot genoemd. Het is de toepasselijk naam van de nieuwe hulp voor postbodes in Duitsland. Veel mensen denken bij robot vaak aan een machine-achtige menspop maar een robot kan gewoon ook slechts uit een machinale arm bestaan die in een fabriek aan de produktie meewerkt.

Door films en boeken over robotten worden aan deze robot-mechanismen vaak hele enge fantasieën gekoppeld over robotten die de wereld willen overnemen. Maar wij investeren natuurlijk zelf in het programma van de robot en de mogelijkheden die daaruit voortvloeien.

De postrobot is anderhalve meter hoog, hij rijdt maximaal zes kilometer per uur en zijn camera’s zien of er obstakels op zijn pad zijn. Zo ja, dan rijdt hij er omheen of wacht op aanwijzingen van de postbode. Hij gaat pas rijden als de postbode gaat lopen en stopt wanneer de benen van de postbode stil staan. Zijn ‘ogen’ -dat zijn dus camera’s - zijn er namelijk op ingesteld om te reageren op de bewegingen van de benen van de postbode die hierdoor ongetwijfeld makkelijker zijn werk kan doen.

Misschien ook wel langere trajecten opgedragen krijgt? Dat zijn vraagpunten maar bedrijven moeten nu eenmaal wel meegaan met de vooruitgang van de nieuwe wereld waarin wij leven. Alleen door zulke vernieuwingen uit te testen kan men eventuele vooruitgang ontdekken.

De eerste testperiode duurt zes weken. Na evaluatie wordt er de nodige correctie toegepast. De Deutsche Post werkt hard aan het automatiseren van het bedrijf. Het heeft ook al bedrijfsmatig drones commercieel inzet om postpakketjes te bezorgen.