• Royal Polo at the Palace deze zomer

  • Feestelijke Hilton Haringparty in zonnig Amsterdam

  • De maatpakken van OGER voor Feyenoord

  • Kim Feenstra strijdt voor Stichting Dierenhulp

  • Belgisch juwelenmerk introduceert green lemon

  • Art en glamour bij Paul Schulten Couture

  • Sheila’s 45 jarige jubileum show “Gold”

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

20 Jaar Couturekrant

  • COUTUREKRANT 20 JAAR

    Dit jaar bestaat onze Couturekrant 20 jaar. Dat is een geldige reden om onze regelmatig terugkerende bezoekers te bedanken. En Read More
  • Sheila de Vries

    Sheila De Vries: alle creaties hebben hun eigen verhaal... De couture van Sheila de Vries is het resultaat van reizen Read More
  • Ronald Kolk

    Ronald Kolk begon zijn loopbaan begon bij Amsterdamse couturiers maar hij is een natuurtalent. Van jongs aan af knipte hij Read More
  • Paul Schulten

    Paul Schulten brengt spraakmakende show. Paul Schulten is een couturier met star-class. Hij is hot bij zijn eigen klantenkring. Zijn Read More
  • 1
  • 2
  • 3

‘Nepnieuws is een reëel probleem’

b_250_200_16777215_00_images_weethetzeker17.jpg  Niet alleen journalisten, maar ook persvoorlichters hebben last van nepnieuws. Driekwart van hen vindt de opkomst van nepnieuws een reëel probleem en net iets meer dan de helft zegt regelmatig nepnieuws voorbij te zien komen. Dat blijkt uit onderzoek onder 374 Nederlandse perswoordvoerders, dat werd uitgevoerd door Corner Stone.

“Het is veelzeggend dat geen enkele vakgenoot zegt dat hij nooit nepnieuws ziet”, stelt Bartho Boer van de adviesraad van Logeion, die het onderzoek samen met Corner Stone uitvoerde.

“Ook de oorzaak die wordt genoemd vind ik opvallend: in verreweg de meeste gevallen is dat een bericht op sociale media of een niet-journalistieke website”, zegt hij in de Volkskrant. “Critici roepen nogal eens dat journalisten de bron zijn van nepnieuws, maar slechts 3 procent van de woordvoerders is het daarmee eens.”

Toch is het onderzoek ook kritisch op journalisten. Volgens 53 procent van de respondenten doen feiten er steeds minder toe voor journalisten. De woordvoerders zijn volgens het onderzoek roomser dan de paus: ze hechten naar eigen zeggen nog net zo veel aan feiten als vroeger.

Tegelijkertijd gaven de meeste woordvoerders aan dat ze nooit liegen, maar zich wel vrij voelen informatie te verzwijgen als er niet expliciet naar wordt gevraagd.

"... NIET TE GELOVEN? IK WEET HET ZEKER HOOR..."