• Paul Schulten Collectie vol kleur en charme

  • Una Vera Favola Carnevalesca bij Ronald Kolk

  • Sheila & Gideon Collections brengt Jazzy Collectie

  • Flor Amazona brengt statement sieraden

  • Kunstenares Ans Markus exposeert in Museum Jan van der Togt

  • Museum Singer Laren opent magisch boutique hotel

  • Van Abbemuseum toont achterkant van de ontwerppraktijk

  • Introdans: sfeervol en vol wervelende energie

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Artist and Scholar-in-Residence-programma in EYE

b_250_200_16777215_00_images_ChristianGosvigOlesen17.jpg  AMSTERDAM - Ter ere van het 70-jarig bestaan van de collectie lanceert EYE Filmmuseum een nieuw Artist and Scholar-in-Residence-programma in het EYE Collectiecentrum. Vanaf 2017 nodigt EYE ieder jaar een onderzoeker en een kunstenaar uit om onderzoek te doen naar de collectie van EYE en archiefmateriaal op een creatieve manier te hergebruiken.

Het programma is gebaseerd op een uitnodiging aan een gastkunstenaar en -onderzoeker die in alle vrijheid een project kan ontwikkelen waarbij gebruik wordt gemaakt van de rijke collectie en de expertise van EYE.

Christian Gosvig Olesen (1985) is onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is cum laude gepromoveerd aan de UvA bij Mediastudies met zijn proefschrift Film History in the Making: Film Historiography, Digitised Archives and Digital Research Dispositifs.

Olesen richt zich in zijn onderzoek op de relatie tussen filmarchieven en filmhistoriografie, vanuit de theoretische geschiedenis en wetenschapsfilosofie. Olesen is momenteel betrokken bij het onderzoeksproject The Sensory Moving Image Archive (SEMIA): Boosting Creative Reuse for Artistic Practice and Research. Dit is een project om een zoekmethode te ontwikkelen waardoor beeldend kunstenaars en onderzoekers in staat zijn om gedigitaliseerde erfgoedcollecties te doorzoeken op grond van van visuele zoekcriteria als licht en kleur, vorm of beweging.

Tijdens zijn verblijf in het EYE Collectiecentrum zal Olesen voortborduren op het SEMIA-project. Het vertrekpunt van zijn onderzoek is de constatering dat mediakunstenaars steeds meer gebruikmaken van gedigitaliseerde films om nieuwe datavisualisaties te creëren, terwijl maar relatief weinig mediawetenschappers zich op het snijvlak van mediakunst en wetenschappelijk onderzoek bewegen.