BBC leert scholieren nepnieuws te herkennen
Vanaf volgend jaar maart zullen minstens duizend Engelse scholen deelnemen aan het mediawijsheidprogramma. Dan start de BBC met les geven aan middelbare scholieren om echt nieuws van nepberichten of stukken met valse informatie te kunnen onderscheiden. Aan het ontwikkelen van dit leerprogramma ging een uitgebreide studie vooraf, waaruit blijkt dat kinderen en jongeren vaak wel weten dat nepnieuws bestaat en dat het onwaar is. Daarnaast kunnen ze toch onvoldoend het verschil tussen echt en nepnieuws herkennen.
Volgens James Harding, directeur van de nieuwsdivisie, bestaat bepaalde informatie die circuleert uit volstrekte leugens. Recente voorbeelden, waarin president Trump opruiende maar al snel ontzenuwde video’s over geweld door immigranten verspreidde, onderstrepen volgens de BBC het belang van goede zintuigen om valse berichten te herkennen.
Op maandag onthulde de BBC verder plannen voor een website, gericht op kinderen van 9 tot 12 jaar. ‘Own It’ moet hen helpen om online meer weerbaar te zijn bij alledaags online actief zijn, maar ook als ze online gepest worden.
BBC-topman Tony Hall: “Kinderen hebben tegenwoordig alle technische kennis tot hun beschikking, maar er is geen tastbaar bewijs dat hun emotionele ontwikkeling vandaag de dag verder is dan hun grootouders op die leeftijd. Dat tekort maakt jonge mensen kwetsbaar.”
De Own It-website is inmiddels in de lucht. Het onderwijsprogramma voor middelbare scholieren wordt gesteund door diverse BBC-journalisten, die bij evenementen aanwezig zullen zijn.
Ook in Nederland zouden journalisten met onderwijzende kwaliteiten misschien best door scholen daarvoor een paar uurtjes kunnen worden gevraagd om daarover les te geven. Het moeten dan wel journalisten zijn die het moderne media-landschap door en door beheersen want veel jongeren zijn qua digitale kennis supersnel en van alles op de hoogte. Maar dat is toch iets anders dan kennis bezitten over valse content en trucs van geslepen oplichters doorhebben.
...KUNSTWERK: KAREL APPEL ... (GALLERIE ARTXCELL)