• De INFINITY collectie van BIGLI

  • Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Een bijzondere expositie onweerstaanbaar geopend

  In het weekend van 8 t/m 10 december 2007 exposeerden multi-media kunstenaar Tina van Turnhout en de fotografen Aloys Ginjaar en Astrid Verhoef tijdens een weekendsalon bij WG Kunst, Marius van Bouwdijk Bastiaansestraat 28, Amsterdam.

Op de ondanks het woeste winterweer druk bezochte opening , hield freelance journalist Chris Reinewald een indringend en hartverwarmend welkomstwoord wat wij gaarne anderen doorgeven omdat wij verheugd en er ook echt een beetje trots op zijn dat onze bekende enthousiaste redacteur Aloys Ginjaar weer zoveel talentvolle mensen wist te inspireren. De cultuurjournalist Chris Reinewald legde bij de opening eerst een petieterig 'dilemmaatje' voor aan de vele cultuurminnende bezoekers.

"Als je een tentoonstelling of project bespreekt van drie verschillende deelnemers is efficiëntie geboden. Je benoemt het thema van Kunstenaar A. Schakelt over door dan iets te zeggen als… Kunstenaar B daarentegen... terwijl kunstenaar C juist weer etc. etc. ..." Dat bracht meteen al een lach op vele benieuwde gezichten.
"Enfin: benadrukken van les extrèmes qui se touchent ofwel het elkaar raken van de verschillen is de start "concludeerde hij. "Om dit te voorkomen hadden Tina, Astrid en Aloys vooraf in Arti een bespreking met mij. Het respect waarmee ze over elkaars werk spraken verried dat ze dat vaker doen."

Iedereen - dus ook deze redactie- herkent deze goede samenwerking. Reinewald vervolgde: "Zo kwam de discussie niet op de verschillen maar op een overeenkomst. Uit hun werk spreekt: tijdloosheid. Vonden zij dan. Hmm... Tijdloosheid dus. Is dat zo? vroeg ik mij toen - en ook - nu - af. En zo ja, waarom moet het dat juist zijn?"
Aandachtig luisterende gasten volgden nauwgezet zijn analyse. "In haar geënsceneerde fotografie poseert Astrid meestal zelf in overweldigende landschappen. Die geven je inderdaad het gevoel dat ze eeuwig zijn en dat de mens hier maar als een nietige mier rondstapt. Astrid noemt haar gefotografeerde landschaps-performances “inscapes” omdat het verbeeldingen van haar binnenwerelden zijn. "

Hij vervolgde: "Enig surrealisme is haar daarbij niet vreemd. We kijken dromen binnen, waarvoor Freud intrigerende verklaringen had. Met haar aanwezigheid in die landschappen wekt Astrid de illusie dat wij mét haar deel uitmaken van dat stukje opgeëiste oneindigheid in de tijd. Natuurlijk is dat maar voor even, zo lang het fotograferen duurde. Schilderen is een lang durend proces, waarin je vaak de tijd vergeet."

Daarna benaderde hij zijn belangrijkste overweging. "Dat is ook een prachtige sensatie. Tina wurmt zich de tijd binnen door schilderkunst en fotografie te vermengen. In ander werk vervalste – tartte ze ook misschien – wel de werkelijkheid door zichzelf in oorlogsfoto’s te monteren. Dat gaat ver. Hier ( redactie: bedoeld met 'hier'wordt haar grote verte-schilderijen) zien we haar in haar eigen décors: als gesluierde Griekse godin in wijde verten. Zij is actrice en toeschouwer, reiziger en regisseur tegelijk."

Daarop verwees de journalist naar Aernout Hagen. ( De kunstcriticus die schreef: “Als een kameleon laat zij zich kleuren door de omgeving, maar gaat er nooit helemaal in op. Zij is ontvankelijk en onaantastbaar tegelijk.” ) Kernvraag voor Reinewald: Ook voor de tijd?

Hij vervolgt : "En toen stelde Aloys bij de discussie dat zijn werk toch óók tijdloos is. De anderen beaamden dat volmondig. Mij lijkt juist van niet. Aloys geeft juist heel rake tijdsbeelden met zijn foto’s. Die foto van in zee plonzende mensen verraadt door de rubberen badmuts bijvoorbeeld juist dat dit echt hartstikke jaren 60 is. Maar Aloys beschikt trouwens over nóg een grote gave."

En dan gaat hij nog iets verder: "Tot in detail vertelt Aloys – smakelijk - hoe hij zijn altijd “bemensde” foto’s maakte. Hoe lang hij afwachtte tot hij de gedroomde confrontatie tussen een oude dame en een seks-shop voor zijn lens kreeg en afdrukte. Daardoor rekte hij die split seconds van de daadwerkelijke opnames uit tot één schijnbaar tijdloos moment."

Deze knappe en kundige toespraak wordt daarop door de journalist Chris Reinewald besloten met: "Tijdloosheid is een filosofische kwaliteit. Deze tentoonstelling duurt maar drie dagen. Dus onze tijd is beperkt" waarna hij zijn betoog besluit met een hartelijke felicitatie voor de kunstenaars met de samenwerking en de 3 dagen durende expositie. "

FOTO: ASTRID VERHOEF

... DE FOTO DIE IEDEREEN 'SNAPT'...