• Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • TOI & MOI van BIGLI voor valentijn

  • Agu presenteert Undyed Bikewear

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

School doet aan fakenieuws

  Hugo Schneider, hoofdredacteur van de Holland Media Combinatie, overweegt juridische stappen tegen het bestuur van scholengemeenschap Laar & Berg in Laren, nadat zij de krant Gooi en Eemlander bewust van nepnieuws voorzien hebben.

De school liet studenten in november in het kader van een studieopdracht een persbericht uitsturen, dat verhaalde over een 17-jarige scholier die in vier jaar tijd ruim 100.000 euro verdiende met bitcoin. Met als doel: kijken hoe makkelijk het was nepnieuws in de media te krijgen. Je vraagt je soms af waar scholen mee bezig zijn alleen maar om aandacht te scoren. O... O... Wat een mooi project...

Leraren ervaren grote werkdruk. Dat weet iedereen maar journalisten ook. Daar zouden de leraren eens over na kunnen denken voor ze hun leerlingen hun fantasieloze projektjes laten uitvoeren. De Gooi- en Eemlander belde het persbericht na en kreeg een van de leerlingen, Paul Jonker, aan de lijn. Die gaf niet toe dat het om nepnieuws ging en deed zich voor als 'de fortuinlijke scholier. '

“Ik heb nog nooit zo lang tegen iemand gelogen. Ik heb wel gedacht: ‘Ga ik door met dit verhaal? Hoe groot gaat het worden?’”, reageert hij tegenover de Gooi en Eemlander zelf.

“Onze reputatie als betrouwbaar medium is in het geding. Daarom onderzoek ik welke juridische stappen we tegen de school kunnen ondernemen”, stelt HMC-hoofdredacteur Hugo Schneider nu, onder andere in het Haarlems Dagblad. “Dit is meer dan een flauwe studentengrap, want het is met instemming van de schoolleiding gebeurd. Ik vind dat onbegrijpelijk en onverantwoordelijk. We zijn willens en wetens op het verkeerde been gezet.”

Ook Thomas Bruning, algemeen secretaris van de NVJ, noemt de misleiding zeer kwalijk. “Het toont niet aan dat journalisten hun werk niet goed doen. Het zegt meer over de schoolorganisatie, de onprofessionaliteit ervan.” Gelijk heeft hij.

Het is kennelijk heel moeilijk voor docenten om hun leerlingen in de hand te houden. Dat is wel te begrijpen maar een leraar heeft deze positie toch eveneens om leiding te geven aan leerlingen die een foute koers volgen. Er zou binnen deze school op lerarenvergaderingen eens meer moeten worden overlegd over waarom het verkeerd is kinderen wijs te maken dat het goed is en zelfs aan te moedigen om kranten leugens op de mouw te spelden.