• Sheila & Gideon Collections brengt Jazzy Collectie

  • Flor Amazona brengt statement sieraden

  • Kunstenares Ans Markus exposeert in Museum Jan van der Togt

  • Museum Singer Laren opent magisch boutique hotel

  • Van Abbemuseum toont achterkant van de ontwerppraktijk

  • Introdans: sfeervol en vol wervelende energie

  • Fabienne Delvigne wijdt twee creaties aan de BMW i8 Roadster

  • 'Withoos meets Withoos' In Westfries Museum

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

School doet aan fakenieuws

b_250_200_16777215_00_images_denkman2.jpg  Hugo Schneider, hoofdredacteur van de Holland Media Combinatie, overweegt juridische stappen tegen het bestuur van scholengemeenschap Laar & Berg in Laren, nadat zij de krant Gooi en Eemlander bewust van nepnieuws voorzien hebben.

De school liet studenten in november in het kader van een studieopdracht een persbericht uitsturen, dat verhaalde over een 17-jarige scholier die in vier jaar tijd ruim 100.000 euro verdiende met bitcoin. Met als doel: kijken hoe makkelijk het was nepnieuws in de media te krijgen. Je vraagt je soms af waar scholen mee bezig zijn alleen maar om aandacht te scoren. O... O... Wat een mooi project...

Leraren ervaren grote werkdruk. Dat weet iedereen maar journalisten ook. Daar zouden de leraren eens over na kunnen denken voor ze hun leerlingen hun fantasieloze projektjes laten uitvoeren. De Gooi- en Eemlander belde het persbericht na en kreeg een van de leerlingen, Paul Jonker, aan de lijn. Die gaf niet toe dat het om nepnieuws ging en deed zich voor als 'de fortuinlijke scholier. '

“Ik heb nog nooit zo lang tegen iemand gelogen. Ik heb wel gedacht: ‘Ga ik door met dit verhaal? Hoe groot gaat het worden?’”, reageert hij tegenover de Gooi en Eemlander zelf.

“Onze reputatie als betrouwbaar medium is in het geding. Daarom onderzoek ik welke juridische stappen we tegen de school kunnen ondernemen”, stelt HMC-hoofdredacteur Hugo Schneider nu, onder andere in het Haarlems Dagblad. “Dit is meer dan een flauwe studentengrap, want het is met instemming van de schoolleiding gebeurd. Ik vind dat onbegrijpelijk en onverantwoordelijk. We zijn willens en wetens op het verkeerde been gezet.”

Ook Thomas Bruning, algemeen secretaris van de NVJ, noemt de misleiding zeer kwalijk. “Het toont niet aan dat journalisten hun werk niet goed doen. Het zegt meer over de schoolorganisatie, de onprofessionaliteit ervan.” Gelijk heeft hij.

Het is kennelijk heel moeilijk voor docenten om hun leerlingen in de hand te houden. Dat is wel te begrijpen maar een leraar heeft deze positie toch eveneens om leiding te geven aan leerlingen die een foute koers volgen. Er zou binnen deze school op lerarenvergaderingen eens meer moeten worden overlegd over waarom het verkeerd is kinderen wijs te maken dat het goed is en zelfs aan te moedigen om kranten leugens op de mouw te spelden.