• Sheila & Gideon Collections brengt Jazzy Collectie

  • Flor Amazona brengt statement sieraden

  • Kunstenares Ans Markus exposeert in Museum Jan van der Togt

  • Museum Singer Laren opent magisch boutique hotel

  • Van Abbemuseum toont achterkant van de ontwerppraktijk

  • Introdans: sfeervol en vol wervelende energie

  • Fabienne Delvigne wijdt twee creaties aan de BMW i8 Roadster

  • 'Withoos meets Withoos' In Westfries Museum

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Een vreemd soort benzine etc....

b_250_200_16777215_00_images_timtom182.jpg  LA PAZ - Het eerste deel van de Dakar Rally 2018 zit erop voor Tim en Tom Coronel. De eerste week werd door velen bestempeld als de zwaarste Dakar in Zuid-Amerika ooit. Eén nacht moesten ze doorbrengen in de woestijn maar de overige dagen kwam het duo mooi op tijd over de finish. De eerste dagen werden gekenmerkt door wat opstartproblemen met de grote Jefferies Buggy, maar ook die werden vrij snel verholpen. De laatste dagen voor de rustdag kon het tweetal eindelijk echt lekker gas geven.

“Je kunt zeggen wat je wilt, maar wij rijden gewoon nog. We doen gewoon nog mee. Opgeven is geen optie”, verklaart Tom. “Natuurlijk, we hebben echt wel moeilijke momenten meegemaakt. Dat wil de Franse organisatie ook, die willen gewoon dat de helft van het veld de finish niet haalt. Dat is hun doel, en het is ons doel om daar niet bij te horen".

Het tweetal geeft echter niet op maar waarom raakte toen die motor toch verhit? Tim: "In de normale benzine van hier zit heel veel alcohol. Dat heeft een vroeg kookpunt dus daardoor ontstonden onze problemen. De jongens hebben er een koeler opgezet en nu gaat het prima. Eigenlijk hebben we verder helemaal geen problemen gekend. We kunnen lekker blijven rijden, de laatste paar dagen gingen we met vlagen echt heel hard".

De rustdag werd door de teamleden gebruikt om goed bij te slapen en lekker te douchen, maar ook de Buggy kreeg een goede opfrisbeurt: “We maken het autootje lekker schoon, we verversen alle vloeistoffen en smeermiddelen. De monstertjes nemen we mee naar Nederland om in het Eurol-lab te laten analyseren. Zo zijn wij en de auto klaar voor de marathonetappe van morgen.”

Vooralsnog zat vooral Tim achter het stuur. Zijn broer Tom vindt het prima. “Tim heeft gewoon super gereden. Hij gaat ontzettend lekker, dus waarom zouden we wisselen? Als ik zin zou hebben om te rijden, dan geeft hij het stuur zo over. Nee joh, het gaat goed zo.”

Na het dagje uitrusten en het materiaal een opfrisbeurt geven staat een van de langste proeven van de Dakar 2018 op het programma. Op weg naar Uyuni begint voor de Coronels de allesbepalende tweede week. Eenmaal over de finish moeten de coureurs het zónder assistentie doen in deze marathonetappe.

En dat klinkt afgezien van alle andere handicaps die zij tegenkomen tamelijk onheilspellend...