• Feestelijke Hilton Haringparty in zonnig Amsterdam

  • De maatpakken van OGER voor Feyenoord

  • Kim Feenstra strijdt voor Stichting Dierenhulp

  • Belgisch juwelenmerk introduceert green lemon

  • Art en glamour bij Paul Schulten Couture

  • Sheila’s 45 jarige jubileum show “Gold”

  • Tournée Introdans in Canada en VS

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

20 Jaar Couturekrant

  • COUTUREKRANT 20 JAAR

    Dit jaar bestaat onze Couturekrant 20 jaar. Dat is een geldige reden om onze regelmatig terugkerende bezoekers te bedanken. En Read More
  • Sheila de Vries

    Sheila De Vries: alle creaties hebben hun eigen verhaal... De couture van Sheila de Vries is het resultaat van reizen Read More
  • Ronald Kolk

    Ronald Kolk begon zijn loopbaan begon bij Amsterdamse couturiers maar hij is een natuurtalent. Van jongs aan af knipte hij Read More
  • Paul Schulten

    Paul Schulten brengt spraakmakende show. Paul Schulten is een couturier met star-class. Hij is hot bij zijn eigen klantenkring. Zijn Read More
  • 1
  • 2
  • 3

Moderne motorrijders zijn gek op mode

b_250_200_16777215_00_images_motorbrb181.jpgUTRECHT - Nederland heeft nog nooit zoveel motorrijders gehad als nu. Anderhalf miljoen mensen heeft inmiddels al een motorrijbewijs. Op MOTORbeurs Utrecht hebben zij van donderdag tot en met zondag hun hart opgehaald met alles wat te maken heeft met motoren. Onze fotograaf kijkt er met veel plezier zijn ogen uit.
"Je zag er de nieuwste unieke modellen en dan natuurlijk de occasions. De accessoires en de stuntshows,"verklaart hij enthousiast.

"Het enige is dat de MOTORbeurs Utrecht minstens 100.000 bezoekers trekt en er is zo ontzettend veel te beleven. Je kunt natuurlijk niet overal tegelijk aanwezig zijn." Een geweldige beurs dus en vanuit alle windstreken reed één grote stroom motorrijders richting Utrecht. (Volgens de gegevens van het CBR geanalyseerd door BOVAG is het aantal Nederlanders in bezit van een motorrijbewijs met 56,8 procent gestegen. Van 916.000 in 1987 naar 1.435.862 in 2017.) Motorrijden is populairder is dan ooit. De Jaarbeurs heeft extra hallen geopend om al die motoren veilig, droog, warm en gratis te kunnen parkeren.

Daarna liep iedereen direct de beursvloer op om de grootste showroom van Nederland te kunnen bewonderen. "Er waren weergaloze shows te zien," meldt onze fotograaf ter plekke aanwezig. "Merken toonden hun allernieuwste modellen en een eindeloos aanbod occasions, accessoires, kleding, helmen en reizen. Alles... alles ... Ook allerlei andere dingen die met motorrijden te maken hebben."

Het is natuurlijk ook een ontzettend grote oppervlakte met al die hallen waar van alles getoond werd. Met massa's attracties. Zijn hem daarin nog meer speciale zaken opgevallen?

"Ik heb wel ontdekt dat de moderne motorrijder niet alleen sportief maar ook heel modebewust is," reageert Roberto Baake. " Vaak wordt ons een totaal foutief beeld voorgeschoteld van tamelijk bot ingestelde en conservatieve motorrijders die er totaal niet om geven hoe ze bij outsiders in beeld komen. Die tijd is al lang en lang voorbij. Nieuwe generaties hebben al seizoenen lang de sportmode omhelsd. En dat geldt natuurlijk ook voor bijna anderhalf millioen motorrijders in ons land."

Wat is de nieuwste trend dan?
"Motorrijders laten hun outfit graag qua kleur harmoniëren met hun motor. Het is een categorie die er heel veel voor over heeft tijdens hun geliefde sport flitsend over te komen. De kleding voor motorrijders bestaat of uit broek en jack of wordt gedragen in de vorm van een overall. Daarbij horen laarzen , handschoenen en helm . First class spul met beschermende eigenschappen tegen de kou."

Van welk materiaal?
"Meestal van leer want dat vormt de meest beschermende en meest robuuste bescherming voor het lichaam. Het is duurzaam en flexibel materiaal. En niet onbelangrijk; het is ook simpel in onderhoud."

Wie maakt die motorkleding? En hoe zie je daarin de verschillen?
"Er zijn fabrikanten die een bepaalde modelijn produceren met als uitgangspunt het model motor, in dezelfde kleur in vlakken en lijnen . Op deze manier ontstaat de flitsende combinatie van sportieve motorkleding vormt eenheid met de motor. Deze stijl is eigenlijk ontstaan op het circuit."

Hoe bedoel je dat?
"De verschillen ontstaan doordat op het circuit ook nog (vaak meerdere) logo's van de sponsoren op de overalls zijn aangebracht. Die overalls zijn dan uiteraard te koop als merchandising product bij de dealers. En datzelfde geldt natuurlijk ook voor bijzondere shirts, caps en shawls met bepaalde geliefde merknamen."

Zo'n team kan toch ook wisselen van sponsor of coureur? En dan...
"Het team kan inderdaad ook wisselen van sponsor/ coureur / naam. En dan zijn bepaalde favoriete motormode-artikelen meestal na afloop van het seizoen soms voor aantrekkelijkere prijzen bereikbaar. En dan zie je ze vaak toch weer terug met veel liefde gedragen worden. Niet nieuw natuurlijk maar ja... Wel ook nog heel gewild."

FOTO: ROBERTO BAAKE