• Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • TOI & MOI van BIGLI voor valentijn

  • Agu presenteert Undyed Bikewear

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Spoorwegmuseum trots op 50 jaar NS huisstijl

  UTRECHT - Op 26 mei wordt de tentoonstelling over de succesvol ontworpen tijdloze 50 jarige NS huisstijl ’ feestelijk geopend. De tentoonstelling wordt voorafgegaan door de documentaire ‘Een tijdloos ontwerp’ die op 21 mei op RTV Utrecht wordt uitgezonden. Het was destijds een doorbraak, de introductie in 1968 van het nieuwe NS logo en de gele kleur van de treinen. Het fenomeen ‘huisstijl’ was nog nieuw, NS was het eerste bedrijf dat eigentijdse vormgeving voor de publieke sector toepaste. Het bleek een gouden greep.

De frisse ideeën van de jonge ontwerpers sloten naadloos aan bij de behoefte van NS om zich voortaan als modern en dynamisch bedrijf te presenteren. Dat de huisstijl nu, 50 jaar later, nog steeds wordt gebruikt zegt genoeg. Het was baanbrekend design!

NS kwam in 1968 naar buiten kwam met haar nieuwe huisstijl. Vijftig jaar later heeft deze huisstijl nog niks aan zeggingskracht ingeboet. In de tentoonstelling ‘Baanbrekend design, 50 jaar NS huisstijl’ laat het Spoorwegmuseum zien hoe en waarom NS tot de nieuwe huisstijl is gekomen. Op 26 mei wordt de tentoonstelling feestelijk geopend.

De tentoonstelling wordt voorafgegaan door de documentaire ‘Een tijdloos ontwerp’ die op 21 mei op RTV Utrecht wordt uitgezonden. RTV Utrecht zendt op 21 mei de documentaire ‘Een tijdloos ontwerp, 50 jaar NS huisstijl’ uit. In de documentaire komen diverse betrokkenen aan het woord. Conservator van het Spoorwegmuseum, Evelien Pieterse, vertelt over de vele verschillende kleuren en logo’s die in het verleden bij de spoorwegen werden gebruikt en de vele pogingen die NS deed om hier eenheid in te krijgen.

Drs. Geurt Hupkes (90 jaar) werkt in de jaren 60 bij de op dat moment verlieslijdende NS als hij over het begrip huisstijl hoort. Hij bedenkt dat het precies is wat het bedrijf nodig heeft. Hupkes begeleid het proces en heeft regelmatig contact met de ontwerpers. Gert Dumbar wordt speciaal door ontwerpbureau Tell Design voor deze klus aangetrokken.

Hij vertelt in de documentaire hoe hij kwam tot het beroemde logo en de herkenbare gele kleur van de treinen. De briefing voor de ontwerper was: "Het gewenste bedrijfsbeeld moet eigentijds, mannelijk, niet ambtelijk, accuraat en dynamisch zijn". Het resultaat, de gele treinen en het iconische logo, bepalen nog steeds het beeld op het spoor.

Spoorwegmuseum: Tentoonstelling ‘Baanbrekend design, 50 jaar NS huisstijl’ duurt van 27 mei t/m 28 oktober 2018
De DocU: Een tijdloos ontwerp, 50 jaar NS huisstijl wordt uitgezonden op 21 mei 2018 op RTV Utrecht.

( Deze DocU is daarna ook terug te kijken via rtvutrecht.nl/gemist)