• Feestelijke Hilton Haringparty in zonnig Amsterdam

  • De maatpakken van OGER voor Feyenoord

  • Kim Feenstra strijdt voor Stichting Dierenhulp

  • Belgisch juwelenmerk introduceert green lemon

  • Art en glamour bij Paul Schulten Couture

  • Sheila’s 45 jarige jubileum show “Gold”

  • Tournée Introdans in Canada en VS

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

20 Jaar Couturekrant

  • COUTUREKRANT 20 JAAR

    Dit jaar bestaat onze Couturekrant 20 jaar. Dat is een geldige reden om onze regelmatig terugkerende bezoekers te bedanken. En Read More
  • Sheila de Vries

    Sheila De Vries: alle creaties hebben hun eigen verhaal... De couture van Sheila de Vries is het resultaat van reizen Read More
  • Ronald Kolk

    Ronald Kolk begon zijn loopbaan begon bij Amsterdamse couturiers maar hij is een natuurtalent. Van jongs aan af knipte hij Read More
  • Paul Schulten

    Paul Schulten brengt spraakmakende show. Paul Schulten is een couturier met star-class. Hij is hot bij zijn eigen klantenkring. Zijn Read More
  • 1
  • 2
  • 3

Spoorwegmuseum trots op 50 jaar NS huisstijl

b_250_200_16777215_00_images_treinspoorwegmuseum18.jpg  UTRECHT - Op 26 mei wordt de tentoonstelling over de succesvol ontworpen tijdloze 50 jarige NS huisstijl ’ feestelijk geopend. De tentoonstelling wordt voorafgegaan door de documentaire ‘Een tijdloos ontwerp’ die op 21 mei op RTV Utrecht wordt uitgezonden. Het was destijds een doorbraak, de introductie in 1968 van het nieuwe NS logo en de gele kleur van de treinen. Het fenomeen ‘huisstijl’ was nog nieuw, NS was het eerste bedrijf dat eigentijdse vormgeving voor de publieke sector toepaste. Het bleek een gouden greep.

De frisse ideeën van de jonge ontwerpers sloten naadloos aan bij de behoefte van NS om zich voortaan als modern en dynamisch bedrijf te presenteren. Dat de huisstijl nu, 50 jaar later, nog steeds wordt gebruikt zegt genoeg. Het was baanbrekend design!

NS kwam in 1968 naar buiten kwam met haar nieuwe huisstijl. Vijftig jaar later heeft deze huisstijl nog niks aan zeggingskracht ingeboet. In de tentoonstelling ‘Baanbrekend design, 50 jaar NS huisstijl’ laat het Spoorwegmuseum zien hoe en waarom NS tot de nieuwe huisstijl is gekomen. Op 26 mei wordt de tentoonstelling feestelijk geopend.

De tentoonstelling wordt voorafgegaan door de documentaire ‘Een tijdloos ontwerp’ die op 21 mei op RTV Utrecht wordt uitgezonden. RTV Utrecht zendt op 21 mei de documentaire ‘Een tijdloos ontwerp, 50 jaar NS huisstijl’ uit. In de documentaire komen diverse betrokkenen aan het woord. Conservator van het Spoorwegmuseum, Evelien Pieterse, vertelt over de vele verschillende kleuren en logo’s die in het verleden bij de spoorwegen werden gebruikt en de vele pogingen die NS deed om hier eenheid in te krijgen.

Drs. Geurt Hupkes (90 jaar) werkt in de jaren 60 bij de op dat moment verlieslijdende NS als hij over het begrip huisstijl hoort. Hij bedenkt dat het precies is wat het bedrijf nodig heeft. Hupkes begeleid het proces en heeft regelmatig contact met de ontwerpers. Gert Dumbar wordt speciaal door ontwerpbureau Tell Design voor deze klus aangetrokken.

Hij vertelt in de documentaire hoe hij kwam tot het beroemde logo en de herkenbare gele kleur van de treinen. De briefing voor de ontwerper was: "Het gewenste bedrijfsbeeld moet eigentijds, mannelijk, niet ambtelijk, accuraat en dynamisch zijn". Het resultaat, de gele treinen en het iconische logo, bepalen nog steeds het beeld op het spoor.

Spoorwegmuseum: Tentoonstelling ‘Baanbrekend design, 50 jaar NS huisstijl’ duurt van 27 mei t/m 28 oktober 2018
De DocU: Een tijdloos ontwerp, 50 jaar NS huisstijl wordt uitgezonden op 21 mei 2018 op RTV Utrecht.

( Deze DocU is daarna ook terug te kijken via rtvutrecht.nl/gemist)