Kleding bestellen... Aantrekken en terugsturen
Het is niet te geloven maar er is een nieuwe categorie aso-shoppers ontstaan die zonder enige gêne kleding on-line bestelt en draagt op leuke avonden en dan weer naar de retailer terugstuurt. Soms zit het prijskaartje er nog aan... Nu denken veel mensen dat het wel om shopverslaafde jongeren zal gaan. Wie volgt bijvoorbeeld die druk bezige vloggers, die je iedere dag meedelen waar en wat ze gegeten en gedronken hebben? Ze zullen wel vet gek op shoppen zijn. Ze zijn er namelijk ook dol op om te vertellen wat ze doen met cosmetica om mooi te blijven.
Het zullen dus de millennials wel zijn. Jongeren die vaak alleen maar mooie jobs willen scoren en tiptop op de sociale media te voorschijn weten te komen. Maar neenee... Opvallend genoeg zijn het juist niet de allerjongste shoppers die kopen om te ‘snappen’ zoals dat genoemd wordt. Ook zo iets ergs: snappers dat zijn vooral shoppers die de kleding kopen en aantrekken om er dan een selfie van te maken waarna hun vriendenkring om een mening wordt gevraagd of de outfit een aankoop waard is.
Maar het aso-shoppen wordt helemaal niet door die gedreven showende jongeren gedaan. Het gaat namelijk om de leeftijdsgroep 35- tot 44-jarigen. En ... vooral ook om mannen. Val niet van je stoel maar het gebeurt gewoon. Mannen generen zich er dus niet voor om de kleding een dag of wat te dragen met het prijskaartje er nog aan en de outfit daarna te retourneren. Hierna is een onderzoek verricht door financieel dienstverlener Barclaycard in Engeland. Het kost natuurlijk heel veel bezorg geld om bestellingen af te leveren en ook weer terug te krijgen. In welke staat is die kleding dan?
Volgens het Engelse onderzoek zijn de 35 tot 45 - jarigen zo onzeker dat het minder om ijdelheid en meer om onzekerheid gaat. Wat door vrienden wordt goedgekeurd wordt betaald en blijft, de rest gaat retour. Barclaycard adviseert de winkelier daarom veel foto's en video's van kleding in verschillende looks op de site te zetten want dat zou de shopper helpen beter te kiezen.
Dat is wel gebaseerd op een slimme gedachte. Namelijk: Als je meer looks laat zien met mixen van outfits verlaag je het aantal mensen dat kiekt en retour zendt. Bij Zalando wordt overigens gezegd dat meer dan vijftig procent van verkochte kleding weer teruggestuurd naar de winkel. Dat eventueel terugsturen van bestelde kleding hoort bij het winkelconcept.
Nu zijn wij toch wel heel nieuwgierig uit welke generatie die "onzekere" mannen maar ook vrouwen komen die de complete vriendenkring eerst raadplegen alvorens te kopen en soms gedragen kleding terugstuurt. Wat zegt Wikipedia daarover?
Het zou gaan om de Pragmatische Generatie (geboren in de periode 1971-1985). Deze pragmatische generatie zijn veelal de kinderen van de protestgeneratie. Zij kregen gelijke kansen, ruime mogelijkheden, vrijheid en keuzes, en veel stimulans van hun ouders. Belangrijk zijn: 'je eigen ding doen' en 'vooral jezelf zijn'. Zelfontplooiing staat als levensmotto centraal: werk is belangrijk, maar levensgeluk nog belangrijker. Dat klinkt toch wel goed.
De andere mindere kant van deze generatie? Veel passiviteit. Ouders staan minder 'boven' hun kinderen, maar meer 'ernaast'. Op latere leeftijd stelt deze generatie fundamentele keuzes uit zoals ten aanzien van moederschap en beroepskeuze. Ze hebben ook nogal wat last van die oudere generatie.
Een andere categorie waar ze onder vallen is de Grenzeloze Generatie (geboren in de periode 1986-2002). Ook wel: Digitale Generatie genoemd. Heel bijdehand. Volgens marketeers Vanuit de commercie hebben marketeers de jongerencultuur ook getypeerd als achterbankgeneratie (ouders regelen alles voor hen), knip-en-plakgeneratie (alles is al eens bedacht), mediageneratie (communiceert gemakkelijker digitaal dan van persoon tot persoon).
Authentiek zijn vinden ze belangrijk. Ze willen flexibel werken in sfeervolle omgevingen waar ze zichzelf kunnen zijn en waar ze zich authentiek kunnen ontwikkelen. Ze willen meteen meedoen en toegevoegde waarde leveren, bijvoorbeeld met de inzet van sociale media.
Je kunt daar helemaal in meegaan. Het klinkt prettig positef ( er bestaat ook een soort positief waar je razend van wordt) maar dit is ook een scherpzinnige houding. Maar misschien leven sommige vertegenwoordigers van deze generatie toch ook soms te veel in hun eigen bubbel. Ze trekken zich vermoedelijk te ver terug om uit te blazen van die onrustige wereld.
Ze vergeten dan dat in winkels geen digitale poppetjes werken maar echte mensen die daar hun brood moeten verdienen. Wat moet je als winkel met een colbert waar een soepvlek op zit? Of een jurk die niet helemaal fris meer ruikt?
Hopelijk blijven de stenen winkels nog heel lang bestaan maar beste shoppers: "Als je on-line bestelt mag je het natúúrlijk ruilen ... That's all in the game. Alleen liever niet eerst op die nieuwe schoenen eerst een avond uitgaan natuurlijk!
ILLUSTRATIE: IVOR RAY ...