Tom Coronel over de Balance of Performing
JAPAN / SUZUKA - Bij de start van de tweede race was ik ook goed weg en ging weer de strijd aan met Shedden en Filippi. En hoewel je dan wat verder naar achteren in het veld rijdt, gebeurt er toch nog genoeg om je heen. Ook nu waren de bochten de punten waar we sterk waren, maar moesten het op de rechte stukken wat laten lopen. Dat heeft ook alles met de Balance of Performance van de auto’s te maken. Je merkt gewoon dat anderen soms echt bij je vandaan rijden, terwijl jij het maximale uit je eigen auto haalt.
Natuurlijk frustreert dat! Als coureur wil je altijd harder en wanneer je dan aan de max zit is dat vervelend. Die race eindigde ik als 19e en daarmee moest alles uit de derde race komen. Mijn start was bij deze race de minst van alle races dit weekend.
In die beginfase nam ik ook een bocht wat wijder dan normaal, waardoor ik goed zicht kreeg op de dingen die voor mij gebeurden. Zelf zat ik klem achter Homola en Filippi, maar wist zeker dat er nog kansen zouden komen. Door de onderlinge strijd verloor het middenveld tijd en sloten wij aan. Daarna raakten meerdere rijders elkaar, er schoof een bandenstapel door het veld en door op die momenten de goede lijn te kiezen reed ik verder naar voren.
Een veertiende plek! Er had met wat meer geluk tijdens de kwalificaties zeker meer ingezeten, maar aan de andere kant is mijn Honda onbeschadigd en dat is wel weer plezierig. De volgende (slot)race is op het stratencircuit van Macau. Daar stond ik vorig jaar nog op het podium en laten we hopen dat we dit seizoen op die manier kunnen afsluiten. Topsnelheden tellen daar minder en je moet het met name van de prestaties in het infield-gedeelte hebben. Verder liggen stratencircuit mij over het algemeen goed, zeker wanneer je wat geluk hebt. Iet dat zeker in en voor Macau geldt!”
Tom Coronel FIA WTCR Suzuka : Uitslag Race 1 FIA World Touring Car Cup 2018 Suzuka-Japan : 1.Kevin Ceccon(Ita) Alfa Romeo Giulietta TCR 11 ronden ins 26:42,267; 2. Aurelien Comte (Fra) Peugeot 308 TCR op 0,728; 3. Yvan Muller (Fra) Hyundai i30 N TCR op 1,319; 4. Esteban Guerrieri (Arg) Honda Civic TCR op 1,759; 5. Mehdi Bennani (Mar) Volkswagen Golf GTi TCR op 2,157en 17. Tom Coronel (Ned) Honda Civic TCR op 10,108.
RACE 2: 1. Rob Huff (GBr) Volkswagen Golf GTi TCR 10 ronden in 23:21,959; 2.Pepe Oriola (Spa) Cupra TCR op 1,444; 3. Norbert Michelisz (Hon) Hyundai i30 N TCR op 1,938;4. Aurelien Panis (Fra) Audi RS3 LMS op 7,685; 5. Gabriele Tarquini (Ita) Hyundai i30 N TCR 8,984 en 19. Tom Coronel (Ned) Honda Civic TCR op 21.176.
RACE 3:1. Gabriele Tarquini (Ita) Hyundai i30 N TCR 11 ronden in 24:41,704; 2. Aurelien Comte (Fra) Peugeot 308 TCR op 1,577; 3. Kevin Ceccon (Ita) Alfa Romeo Giulietta TCR op 2,024;
4. Mehdi Bennani (Mar) Volkswagen Golf GTi TCR op 3,140; 5. Aurelien Panis (Fra) Audi RS3 LMS op 3,674 en 14. Tom Coronel (Ned) Honda Civic TCR op 24,639.
Kalender 2018: 17-18 november Circuito da Guia Macau
Tom Coronel wordt in het FIA WTCR 2018 seizoen gesteund door: DHL, Eurol Lubricants, Tricorp Workwear, ERU Prestige Kaas voor Kerels, TW Steel, Bouwgroep Dijkstra Draisma, Intrax Suspension, 4.Brands, Allsecur, ASC Group, NoFear Energydrink, P1 racewear, Super-B, CM, Copernica en RSII.