• De INFINITY collectie van BIGLI

  • Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Expositie: Rebirth (wedergeboorte)

  De Israëlische kunstenaar Eitan Pimentel vond in 2014 een kartonnen doos met dagboeken en schriften van zijn vader Emil Pimentel met honderden gedichten, geschreven in het Nederlands. Hij gebruikte de gedichten voor zijn serie Rebirth (wedergeboorte), met als thema ‘oude herinneringen achterlaten en ruimte maken voor nieuwe herinneringen’.
De jonge staat Israël presenteerde zijn identiteit, onder meer met foto’s van personen die de ‘nieuwe bevolking’ van het land symboliseerden.

Wie die mensen op de foto’s waren, was niet van belang voor het doel dat de foto’s dienden. Maar wie waren die afgebeelde ‘figuranten’? Waar kwamen ze vandaan? Welke herinneringen droegen ze met zich mee en wat waren hun dromen voor de toekomst?

In dit werk combineerde de kunstenaar gedichten die zijn vader Emil Pimentel schreef tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederland, met foto’s die gemaakt zijn ter promotie van de staat Israël waarop hij zelf als kind figureerde. Op deze manier maakte hij een ‘nieuw familiealbum’: het oude bestaan op de ene plek hield op en een nieuw leven werd elders opgebouwd.
Op alle foto’s staat de kunstenaar zelf, als kleine jongen.

Zijn voornaam, Eitan, betekent in het Hebreeuws ‘sterk, blijvend, voortdurend’ en ‘verbindt’ in dit werk de tekst met de foto’s, het verleden met de toekomst.

Zijn vader Emil Pimentel is in 1923 in Amsterdam geboren en werd dichter. Deze Emil Pimentel had als jongen tijdens de Tweede Wereldoorlog grote belangstelling voor onder meer Europese literatuur, filosofie, muziek en schrijven. Hij overleefde in onderduik op verschillende adressen en hij bleef in die jaren dagelijks gedichten schrijven.

Na de oorlogsjaren vertrok hij in april 1947 met de Theodor Herzl illegaal naar Palestina. Het schip werd door de Engelsen onderschept en Pimentel werd tot 1949 geïnterneerd in een van de kampen op Cyprus. Daarna kon hij zich pas vestigen in Israël, waar hij tot zijn dood woonde, werkte en gedichten bleef schrijven in het Nederlands.

Pimentel trouwde met Dodi Rot en samen kregen zij twee kinderen. Hij liet dagboeken en aantekeningen uit de jaren veertig en vijftig na, waaronder gedichten, zijn ervaringen in onderduik en observaties over het leven in Nederland en op Cyprus. En de vondst van zijn werk in die kartonnen doos door zijn zoon Eitan maakt deel uit van de tentoonstelling Exodus. Illegale Palestina-Gangers, 1945-1948 die te zien is t/m 6 januari 2019.

Te zien in in het Nationaal Holocaust Museum i.o. (NHM), Plantage Middenlaan 27 , Amsterdam.

FOTO: KINDEREN VAN DE EERSTE EUROPESE IMMIGRANTEN... DODI PIMENTEL-ROT HOUDT HIER IN 1954 HAAR ZOON EITAN IN HAAR ARMEN IN EILAT IN ISRAËL ...