• 6
  • 7
  • 8

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Zitting Raad voor de Journalistiek om matige filmrecensie

Dertig seconden van een film met een looptijd van 137 minuten. Die halve minuut staat centraal in een klacht bij de Raad voor de Journalistiek over een recensie van de film 'De Dirigent' in NRC. Recensent Coen van Zwol miste dertig openingsseconden en gaf de film na afloop van de aftiteling een matige recensie.

De film vertelt het verhaal van de Nederlandse Antonia Brico, de eerste vrouw die een carrière als dirigent met wereldwijde bekendheid opbouwde. “Je wilt De Dirigent graag goed vinden: Brico’s verhaal is tijdig en relevant. Maar de film komt nooit echt tot leven”, schreef Van Zwol.De NRC-recensie van 23 oktober vorig jaar werd in december van een correctie voorzien: de film opent niet in het Californische Oakland maar in New York. Hmm...

Volgens producent Dave Schram (tevens echtgenoot van regisseur Maria Peters, red.) zijn begin en eind van de film niet los van elkaar te zien en is de recensie daarmee onvolledig. Er volgde een klacht bij de krant. Er werd een nieuwe recensie geëist. Toen het enkel bij de correctie in december bleef, volgde een gang naar de Raad voor de Journalistiek. Die zaak dient vrijdag aanstaande. In de Volkskrant zegt Schram dat het begin en het slot van de film samenhangen en zonder de opening te hebben meegekregen er geen goed oordeel over het totaal is te geven.

Schram zegt dat recensent Van Zwol in totaal zeven minuten zou hebben gemist, maar zowel Van Zwol als collega-recensent Robber Blokland (die toegeeft wel enkele volle minuten te hebben gemist) noemen dat onzin. “Ik was maar 30 seconden te laat. Getuigen kunnen dat bevestigen. Deze klacht is bullshit”, aldus Van Zwol tegen de Volkskrant. “Volgens mij bereik je meer met een kop koffie bij NRC dan met een formele klacht”, aldus Blokland.

Meestal helpt een bemiddelend gesprek inderdaad wel maar de mensen die zo hard aan deze film werkten voelen zich toch oneerlijk behandeld. Tekort gedaan ook.

De zaak moet dus nog behandeld worden. Van Zwol is wel van plan daarbij zelf aanwezig te zijn. Het staat vast dat over smaak niet te twisten valt maar wij vinden een kanttekening hier wel op zijn plaats.

KANTTEKENING ONZERZIJDS:
De Dirigent ging eind oktober vorig jaar in première en draait nog in diverse bioscopen. Onze redactie Cultuur heeft de film bekeken en noemt het "een knap gemaakte film die op een aangename wijze een wel degelijk werkelijk bestaand probleem aan de kaak stelt. Deze film past dus goed in deze tijd van het Nieuwe Feminisme".

Het zou flauw zijn om te zeggen dat de recensent als man-mens niet beseft dat zijn oordeel voorbij gaat aan het storende feit dat vrouwen worden overgeslagen en afgewezen als er gesolliciteerd wordt naar de dirigentenfunctie maar misschien spreekt deze sociaal scheve situatie hem eenvoudig ook niet aan.

Dat betekent echter niet dat hij deze smaakvol geregisseerde film waarin heel kundig wordt geacteerd met in de hoofdrol een Nederlandse actrice onder het tapijt moet vegen. Het is een verhaal wat aanleunt tegen tegen het sprookje maar wel degelijk ook de werkelijkheid laat zien. Met prachtige decors en flitsende grote ontvangsten met medeactrices en acteurs waarbij het beeld heel mooi tot in de puntjes klopt. Daar zal heel veel werk voor zijn gedaan.

Eindelijk eens een film waarin een bepaald onrecht jegens vrouwen niet op de gebruikelijke verbeten manier wordt behandeld. Het is een elegante film waar je met plezier naar uitgaat en niet nog eens wordt opgezadeld met allerlei extra dramatiek om je maar bijna van je stoel te laten vallen door allerlei erg-erg-erg en dan nog meer verschrikkelijks om maar indruk te maken. Het is ook een boeiend verhaal en wat ons betreft krijgt deze film dan ook zeker 5 sterren!

SAMEN OVERLEGGEN EN DAN HARD AAN HET WERK ...REGISSEUR MARIA PETERS EN ACTRICE CHRISTANNE DE BRUIJN IN ACTIE VOOR DE TALENTVOL GEMAAKTE FILM DE DIRIGENT...