TMG vermeerdert bedrijfsresultaat Mediahuis
De aankoop van de Telegraaf Media Groep (TMG) heeft Mediahuis geen windeieren gelegd. In 2018 zag de Belgische uitgeverij zijn omzet met 28 procent groeien, naar 819 miljoen euro.
De nettowinst over vorig jaar komt uit op 28 miljoen, een stijging van maar liefst 90 procent ten opzichte van 2017. Met name de activiteiten in Nederland – Mediahuis heeft naast TMG ook NRC in handen – zijn daar verantwoordelijk voor.
Dat meldt Mediahuis in een persbericht. De uitgever noemt de bijdrage van TMG aan het bedrijfsresultaat significant. Mede dankzij “een efficiënt ingrijpen in de kosten, in combinatie met een versnelde digitale transformatie”.
Het resultaat van de nieuwsactiviteiten in België nam in 2018 juist af. Volgens Mediahuis zijn “een achterblijvende advertentieomzet, in combinatie met een aanzienlijke structurele stijging van de papier- en personeelskosten” daar debet aan.
De lager uitvallende omzet uit advertenties wijt Mediahuis aan internationale digitale platformen, zoals Google en Facebook.
Waar inkomsten uit advertenties teruglopen, stijgen inkomsten uit abonnées juist bij de titels van de uitgever. De Belgische krant De Standaard zag zijn printoplage met 3,1 procent stijging.
De digitale verkoop steeg in 2018 met 31,2 procent. Ook bij NRC kwamen er abonnees bij: 1 procent, zowel in print als online.