Ja-ja ja-nee en nee-nee... en nee-ja

  AMSTERDAM - Van der Klein werpt zich op de redactie op als kenner van het brievenbusstickers-fenomeen dat per 1 januari 2018 de hoofdstedelijke burgers opnieuw zal teisteren. "Er zit veel logica achter," verklaart onze redacteur goed gehumeurd en onwaarschijnlijk betrokken.

"Onze stad moet niet voortdurend worden gehypet maar méér worden opgeruimd. Bepaalde bewoners en toeristen maken er een bende van als er niet wordt opgelet. Meestal gaat het goed mede door het gebruik van ondergrondse containers maar bepaalde figuren vinden het nog veel te vermoeiend om hun overbodige troep in het luikje van de container naar binnen te moeten tillen. Ze plonzen het in onverschillige stapels naast de container."

Ach ja... Je hebt ook mensen die de hele dag druk bezig zijn met te bepalen wat precies in welke zak of bak thuis hoort. Ze gaan volledig door het lint als je je kaaskorstjes in het verkeerde zakje zou doen... Dat raakt aan hun Identiteit...

"Zo moeilijk is dat toch anders helemaal niet," verklaart onze milieubewuste redacteur. "Ik heb het volgende nieuws voor de twijfelende consument. Afgelopen woensdag 22 november werd de gemeente Amsterdam door de rechtbank in het gelijk gesteld in een rechtszaak tussen de gemeente en de folderbranche. Het verminderen en beter scheiden van afval is een belangrijke ambitie van de gemeente Amsterdam. In 2020 moet 65% van het afval gescheiden worden ingezameld. De gemeente wil daarom flink besparen op papier en het anders inrichten van het stickersysteem levert hieraan een belangrijke bijdrage."

Natuurlijk gooit iedereen gratis reclamemateriaal weg wat niet interessant is... Anders kom je om in de stapels papier...

"Op dit moment hebben veel huishoudens in Amsterdam nog helemáál geen sticker op hun brievenbus. Het reclamedrukwerk dat deze huishoudens ontvangen, wordt lang niet altijd gelezen en belandt inderdaad vaak bij het oud papier of zorgt voor nog meer restafval. Wie voortaan vanaf 1 januari geen sticker plakt, ontvangt ook geen reclamedrukwerk meer. (Wel huis-aan-huisbladen.) Wil je nog wél reclamemateriaal ontvangen dan moet je nu daarvoor een sticker plakken op de deur."

Wat een vervelend gedoe. Wat voor een sticker?
"Wil je reclamedrukwerk en huis-aan-huisbladen blijven ontvangen dan volstaat een Ja-Ja sticker. De huidige Nee-Ja en Nee-Nee stickers blijven gelden en veranderen niet van betekenis."

Lieve hemel... Waar heb je het allemaal over?

"Een Nee-Ja sticker betekent geen reclamedrukwerk en wel huis-aan-huisbladen en de Nee-Nee sticker betekent dat beide niet ontvangen worden."

Mooi dat je weet dat op 1 januari 2018 het systeem van nieuwe brievenbusstickers ingaat in Amsterdam maar please... laat ons er verder buiten.

"Een ding rolt mij toch nog over de lippen... Zonder sticker of met een Ja/Nee-sticker op de brievenbus mogen er alleen huis-aan-huisbladen worden bezorgd. Ik bedoel een Nee-Ja sticker... Nee... Ik ben echt niet in de war. Er moet nu alleen nog een sticker komen: Hier geen stickers."

Ja-ja hoor.