Fair Wear Foundation voor verbetering kledingfabrieken

altEen beslissing die ergens in Nederland aan de tekentafel wordt genomen, kan impact hebben op miljoenen productiemedewerkers in India, China en Bangladesh. “De manier waarop Europese kledingmerken zakendoen heeft een enorme impact op het welzijn van de fabriekswerknemers”, zegt Erica van Doorn, directeur van Fair Wear Foundation. “Veel werknemers in Europa zijn op de hoogte van de slechte arbeidsomstandigheden, maar weten niet precies wat zij daaraan kunnen doen. WellMade helpt ze een handje.” Hoe kunnen salesmanagers, inkopers en ontwerpers bijdragen aan betere omstandigheden in kledingfabrieken?

Medewerkers van Europese kledingmerken kunnen een grote rol spelen in het verbeteren van arbeidsomstandigheden in kledingfabrieken. WellMade laat zien hoe. De in Nederland gevestigde organisatie Fair Wear Foundation presenteert het project woensdag op handelsbeurs A+A in Düsseldorf.

Op mode- en textielbeurzen in Europa kunnen ontwerpers, verkopers en andere medewerkers van kledingbedrijven gratis de interactieve WellMade seminars bijwonen. Door middel van graphics en inloggen via smartphones krijgen deelnemers inzicht in de omstandigheden in fabrieken waar zij direct invloed op hebben; de hoge druk op levertijden bijvoorbeeld kan leiden tot veel en slecht betaalde overuren.

Werknemers van Europese kledingbedrijven leren dagelijks wat zij kunnen doen in hun werk om dit te voorkomen.

De komende drie jaar vinden 120 WellMade seminars plaats door heel Europa. Op de Wellmade website kunnen medewerkers in de kledingindustrie meer voorbeelden vinden van hoe zij het leven van fabrieksarbeiders kunnen verbeteren.

WellMade is een project van Fair Wear Foundation, in samenwerking met CNV, SOMO, ETI en CIR.

Er zijn 90 leden met in totaal 120 merken uit zeven Europese landen. Er worden producten van FWF leden worden verkocht in 20.000 winkels in meer dan 80 landen. Samen is men actief in 15 landen in Azië, Europa en Afrika