Freelancers protesteren tegen Sanoma

Een groep van 42 freelance journalisten heeft in een open brief aan het bestuur van Sanoma Media aangegeven het niet eens te zijn met de eerder deze week gewijzigde ‘regeling gebruik opdrachtmateriaal‘. Met de wijziging verschafte Sanoma zichzelf het recht artikelen van freelancers door te verkopen aan derden, zonder dat freelancers daar zeggenschap in krijgen.  Laten we even vaststellen dat printjournalistiek met veel moeilijkheden kampt nu de advertentiebudgetten uitwaaieren naar crossmedia platformbesteding. altOok grote uitgeverijen moeten uit de kosten zien te komen en dat verandert onvermijdelijk het bedrag dat aan hun medewerkenden kan worden besteed. Maar hier kun je je niet aan de indruk onttrekken dat er veel te veel gevraagd wordt van de freelancers.

Als het door hun gemaakte materiaal ook bij andere toepassingen wordt gebruikt zou daar vanuit de commercieel dit benuttende partij wel een vergoeding tegenover moeten staan. Het zou een aanvaardbaar bedrag moeten zijn wat gezien de financiële omvang van de projecten waarin het verkregen materiaal benut wordt daarvan een redelijk onderdeel uitmaakt. 

Sanoma brengt nog steeds vakkundig gemaakte tijdschriften uit. Gemaakt door goedwillende talentvolle medewerkers.

Maar waar in groter verband in een enorm concern allerlei verschilllende groepen belanghebbenden samenwerken kunnen bepaalde gedragslijnen door sommige hardliners met een korte termijn drive wel eens te hard worden doorgedreven. Een freelancer heeft op een beperkte markt zoals in ons land maar weinig mogelijkheden om op deze ijskoude en berekenende houding te reageren.      

In hun open brief geven de freelancers aan dat het zonder medeweten doorverkopen van artikelen hen belemmert in hun werk. ‘Veel freelance journalisten schrijven over eenzelfde onderwerp verschillende artikelen voor diverse media. Wanneer de artikelen die we voor Sanoma schreven zonder onze toestemming of zelfs zonder ons medeweten gaan circuleren, bedreigt dat deze manier van inkomsten verwerven.’

De freelancers roepen het Sanoma-bestuur op de dialoog aan te gaan.

Maar hier volgt een klein deeltje van de door Sanoma voorgestelde "regeling."

De regeling houdt in dat de freelancer een licentie verleent aan Sanoma om het in opdracht van Sanoma vervaardigde materiaal (zowel het gepubliceerde als het zogenaamde " restmateriaal”) te (laten) gebruiken in alle uitgaven, publicatievormen en media (1) van of geproduceerd door Sanoma1 , (2) van Sanoma Corporation2 en (3) van derden (3). Het auteursrecht op het materiaal blijft overigens bij de freelancer berusten.

O ja? ... Dat dankt je de koekoek. Is deze laatste zin een joke? Er bestaat nu enmaal een wettelijk vastgesteld auteursrecht.  Hier valt dus niets genadig kado te geven.  Er moet bezuinigd worden. Dat snapt iedereen maar bij een spel moet je wel de kans krijgen te kunnen blijven spelen.  Laat er nog iets leuks voor iedereen overblijven. Ofwel: communicatie blijft een kwestie van geven en nemen.