Droneaanval vergroot spanningen rond Iran
WORTHY NEWS/DE COUTUREKRANT - 23 mei 2026 - JERUZALEM/TEHERAN – Een droneaanval op de grootste kerncentrale van het Midden-Oosten, in de Verenigde Arabische Emiraten, heeft de vrees aangewakkerd voor een verdere escalatie van het conflict rond Iran, zijn bondgenoten in de regio, Israël en de Verenigde Staten.
Functionarissen van de Verenigde Arabische Emiraten verklaarden dat de drone zondag vanuit Irak werd gelanceerd. Zij beschuldigen door Iran gesteunde milities van een “terroristische” aanval op vitale burgerinfrastructuur.
Anwar Gargash, adviseur van president sjeik Mohamed Bin Zayed, wees naar “Iraanse milities in Irak” als verantwoordelijken voor het incident. Volgens hem laat de aanval zien “hoe groot de dreiging voor de regio inmiddels is geworden”.
Door de aanval moest de Barakah-kerncentrale tijdelijk overschakelen op noodstroomsystemen. Volgens de autoriteiten vielen er geen slachtoffers en werden er geen verhoogde stralingswaarden gemeten.
Groeiende zorgen over nucleaire installaties
Barakah is samen met de Iraanse kerncentrale Bushehr één van de slechts twee actieve kerncentrales in de regio.
Analisten zeggen dat de aanval de kwetsbaarheid van de infrastructuur in de Golfregio blootlegt, nu de spanningen rond mogelijke nieuwe Amerikaanse militaire acties tegen Iran opnieuw oplopen.
“Dit was een waarschuwing van Iran,” aldus Mohammed Baharoon, directeur van het onderzoekscentrum B’huth Public Policy Research Center in Dubai. Volgens hem wil Teheran duidelijk maken dat de Golfstaten niet buiten schot blijven als het conflict verder escaleert.
Iran en Iraakse milities hebben de verantwoordelijkheid voor de aanval niet officieel opgeëist. Ook meerdere drones die vrijwel gelijktijdig richting Saudi-Arabië werden gestuurd, zijn volgens Saudische autoriteiten onderschept.
De ontwikkelingen volgen op pogingen van Washington en Teheran om een broos staakt-het-vuren, dat op 8 april werd gesloten, overeind te houden. Tegelijkertijd wordt onderhandeld over bredere afspraken om nieuwe gevechten te voorkomen.
Rol van Iraakse milities groeit
Deskundigen zeggen dat door Iran gesteunde Iraakse milities een steeds grotere rol spelen in de confrontatie tussen Iran, de Verenigde Staten en Israël.
Groeperingen als Kataib Hezbollah en Harakat Hezbollah Al-Nujaba worden al langer in verband gebracht met raket- en droneaanvallen op Amerikaanse en Golfbelangen.
“Deze groepen opereren rechtstreeks onder bevel van de Iraanse Revolutionaire Garde,” zegt Renad Mansour, adjunct-directeur van het Midden-Oosten- en Noord-Afrika-programma van denktank Chatham House.
Conflictwaakhond ACLED meldde dat tijdens het huidige conflict meer dan 65 incidenten zijn geregistreerd waarbij Iraakse milities Golfstaten aanvielen. Volgens de organisatie ligt het werkelijke aantal waarschijnlijk hoger.
Analisten wijzen erop dat Iran via deze milities druk kan uitoefenen op de Golfstaten die samenwerken met Washington en Israël, terwijl Teheran formeel afstand kan houden van de aanvallen.
Druk op Iraakse regering neemt toe
De aanvallen vergroten ook de druk op de nieuwe Iraakse premier Ali al-Zaidi. Zijn regering veroordeelde de aanvallen en kondigde een onderzoek aan.
Toch twijfelen waarnemers eraan of Bagdad voldoende controle heeft over de machtige milities die nauwe banden onderhouden met de Iraanse Revolutionaire Garde.
“Irak maakt nu nadrukkelijk deel uit van het strijdtoneel,” waarschuwde Mansour.









