• De INFINITY collectie van BIGLI

  • Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Foam toont Panta Rhei met Daan Paans

  AMSTERDAM - Deze winter vertoont Foam de eerste museale solotentoonstelling van de Nederlandse kunstenaar Daan Paans. In de tentoonstelling Panta Rhei, die bestaat uit fotografie, sculpturen en een videowerk. Hierbij speelt Paans met de manier waarop we waarde toekennen aan kunstwerken en historische artefacten en hoe onze beeldvorming met de tijd ongemerkt verandert.

In de openingsscène van de film Indiana Jones – Raiders of the Lost Ark (Steven Spielberg, 1981) weet de fictieve archeoloog Indiana Jones de felbegeerde ‘Golden Idol’ te bemachtigen uit een verscholen tempel diep in de jungle van Peru. Deze magische filmprop is gebaseerd op een precolumbiaans beeldje – het Dumbarton Oaks’ Birthing Figure - dat de Azteekse godin Tlazolteotl zou verbeelden.

Uit onderzoek is echter gebleken dat het beeldje uit de collectie van het Dumbarton Oaks Museum in Washington hoogstwaarschijnlijk in de negentiende eeuw vervaardigd is en uit Europa of Azië afkomstig is. De expositie die op 20 December 2018 ( vanaf 17.30 uur) wordt geopend laat zien hoe Daan Paansgefascineerd is door de manieren waarop verschillende culturen op een steeds andere manier naar een bepaald object kijken.

Hij kocht een plastic replica van de ‘Golden Idol’, fotografeerde het en stuurde de foto vervolgens door naar een ambachtsman. Op basis van de foto - die het beeldje slechts van één kant toont en geen idee geeft van de schaal van het object - produceerde deze maker een eigen replica, die vervolgens weer naar Paans werd gestuurd.

Daan Paans fotografeerde de nieuwe versie en stuurde de foto weer door naar een daaropvolgende maker. Iedere maker zag uitsluitend de gefotografeerde versie van de maker daarvoor. De makers komen uit verschillende landen en transformeerden opeenvolgend het beeldje van een krijsende, barende vrouw langzaamaan tot een statige dame die half ontbloot in rust lijkt te mediteren.

Een culturele mutatie veroorzaakt door de culturele achtergrond, ideologie, commercie, smaak of beschikbare technologie van de maker. Zo werd het antieke object (dat trouwens niet zo antiek bleek te zijn als men hoopte) naar de hedendaagse smaak toe getransformeerd. En over smaak valt toch wel te twisten. Sommige mensen zijn daar heel volhardend in en dat mag.

Het project van Daan Paans is ontwikkeld met steun van het Mondriaan Fonds. Daan Paans (1985, NL) studeerde in 2009 af op Fotografie aan de Academie St. Joost in Breda. In zijn artistieke praktijk bestudeert Daan Paans op originele wijze processen van beeldvorming die zich door de geschiedenis heen hebben ontwikkeld, om inzichtelijk te maken hoe onze blik op de wereld is gekneed en gevormd.

Zijn projecten vereisen vaak langdurig artistiek onderzoek, waarbij het eindresultaat varieert in verschillende media, maar altijd met de nadruk op fotografie. Zijn eerdere project Rhinoceros (2016) werd in 2016 gepubliceerd in Foam Magazine #45 (Talent Issue). Zijn werk was daarmee ook onderdeel van de reizende tentoonstelling Foam en was reeds te zien in galleries en musea over de hele wereld.