• De INFINITY collectie van BIGLI

  • Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Daan Wijnants over misbruik invalidenparkeerkaarten

  De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) begint in de zomer met een experiment om misbruik van invalidenparkeerkaarten tegen te gaan. De kentekens van auto's van gehandicapten worden gekoppeld aan hun parkeerkaarten.

Nu bestaat die koppeling nog niet en wordt er in toenemende mate met de kaarten gefraudeerd. Dit is dus een proef in bepaalde gemeenten. Ieder in is de belangenorganisatie voor mensen met een beperking of chronische ziekte. Directeur van Ieder(in), Illya Soffer, vertelt dat fraude en oneigenlijk gebruik met de Europese gehandicaptenparkeerkaart al sinds de invoering van de kaart in 2001 een probleem is. Met de kaart kun je parkeren in alle landen van de Europese Unie.

Omdat de kaart achter het raam op het dashboard ligt met de foto van de kaarthouder naar beneden, kunnen handhavers niet zien wie de auto geparkeerd heeft. Dit werkt diefstal in de hand, veel ruitjes worden ingetikt om de kaarten te stelen. Volgens belangenorganisaties is een gehandicaptenparkeerkaart op de zwarte markt zo'n 1500 euro waard. Fraude en misbruik van de kaarten worden niet landelijk geregistreerd. Het zou wel moeten maar het kan zogenaamd niet.

Dit omdat de uitgifte, de handhaving en de controle van de kaart gemeentelijke taken zijn. Uit een rondgang van Nieuwsuur blijkt ook nog eens dat de regels voor het uitgeven van de kaart per gemeente anders zijn. De eventueel mogelijke registratie van fraude en diefstal verschilt eveneens per gemeente.

Eenmaal in het bezit van een kaart mag je in de hoofdstad overal gratis parkeren. VVD-raadslid Daan Wijnants: "Er gaan verhalen dat taxichauffeurs met een GPK rondrijden, maar ook leaseauto's of auto's op naam van een stichting."

Wijnants, woordvoerder verkeer van de VVD-fractie in de hoofdstedelijke raad, zegt hierover: "Dat kan bijna niet waar zijn en dat riekt naar fraude."

De gemeente Amsterdam neemt al maatregelen om de kans op oneigenlijk gebruik te verminderen. Zo moeten mensen die buiten Amsterdam wonen en die in het bezit zijn van een gehandicaptenparkeerkaart, zich melden via een website wanneer ze in Amsterdam gaan parkeren. Lekker omslachtig als je eens een keer naar Amsterdam rijdt!

In een reactie laat een woordvoerder van de gemeente weten dat een scanauto zo kan zien of een auto een gehandicaptenparkeerkaart heeft. Maar: "De scanauto kan niet zien of de GPK op de juiste gronden is verleend," aldus de woordvoerder. Amsterdam doet ook een onderzoek naar de actualiteit van het databestand van de gehandicaptenparkeerkaarten. De woordvoerder laat weten dat de resultaten van het onderzoek en van de maatregelen na de zomer bekend zullen worden gemaakt.