Mona Keizer: Google, Apple en Facebook veel te groot
Google, Apple en Facebook worden veel te groot. Dat vindt het Kabinet. Het belemmert de komst van nieuwe bedrijven en maakt de positie van de consument en ook de ondernemer veel zwakker. Daarom denkt het Kabinet na over maatregelen, die maken dat de EU daar tegen kan optreden.
Dat schrijft staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) over haar beleid aan de Tweede Kamer. Zij somt drie maatregelen op die binnen Europa de macht van de grote digitale platforms zou moeten kunnen afremmen.
Mevrouw Keijzer: ‘Digitale platforms zijn niet meer weg te denken en bieden gemak en economische kansen. Maar we hebben ook zorgen over blijvende dominantie, het verstoren van markttoegang voor kleinere en startende ondernemers en dus een gebrek aan concurrentie. Dit speelt bijvoorbeeld bij app-stores waar aanbieders afhankelijk zijn van Apple en Google. Het is wenselijk om eerder en doelgerichter te kunnen ingrijpen’.
Het kabinet wil dat er scherper toezicht is op digitale platforms en dat er zo nodig ook de kans bestaat om in te grijpen vooraf. Zij ziet een mogelijkheid daartoe door het regelen van meer inzicht en ook toezicht op hoe er door de platforms met het dataverkeer wordt omgegaan. Hoe en wanneer wordt bijvoorbeeld verteld dat een bedrijf is overgenomen of gefuseerd met een andere onderneming? Kloppen de bedragen wel die worden gesuggereerd dat goederen of bedrijven waard zouden zijn? Deze zakelijke interactie is in het gewone handelsverkeer ook aan regels gebonden.
Digitale platforms kunnen dan daardoor in de toekomst niet zomaar meer toekomstige concurrenten opkopen zoals nu nog wel kleine startups. We hebben allemaal wel eens de verhalen gehoord over beginners die vroegtijdig door contracten met listige concurrenten de weg naar de toekomst werd afgesloten. Vroeger hoorde je dat vaak bijvoorbeeld in de muziekbusiness. Vreselijk voor jong talent dat naief een contractje had getekend en jaren daarna moest blijven stil ziten. Tijd en talent verliezend.
Voor de goede orde: zo'n maatregel is weer iets heel anders dan het concurrentiebeding waarbij iemand die bij een zaak gaat werken belooft als hij weggaat daarna gedurende een afgesproken periode niet voor zichzelf te beginnen en dan de vroegere klanten voor zichzelf mee te nemen. Voor Mona Keizer gaat het om een preventief beschermende maatregel.
Bedrijven zijn tenslotte niet het resultaat van door onszelf democaratisch gekozen bestuurders. En zij moeten hun eigen weg kiezen. Daarin is een ordenend en hygiënisch denken over hoe je nieuwe situaties moet regelen best heel erg belangrijk.
Tenslotte is ook aan alle grote en kleine bedrijvenplatforms hoe goed ze nu mogelijk ook hun best doen (net als bij onszelf) niets menselijks vreemd.