• Vier Dutch Designbureaus naar National Museum of Qatar...

  • Couture Sheila de Vries voor 2019: Joie de Vivre

  • 8ste Editie jaarlijkse Canal Catwalk eerbetoon aan Anne Frank

  • Flagship Boutique Chopard nieuw op Bondstreet

  • Tom Coronel Top 6 op Nürburgring Nordschleife

  • 'Manmade / no human' in Museum aan het Vrijthof

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

Journalistieke chatbot kan artikelen verbeteren

  Internationaal tech- en designbureau Edenspiekermann introduceert POST: een chatbot die redacties ondersteunt in hun digitale transformatie. Het is een vorm van gereedschap om journalisten te ondersteunen bij het perfectioneren van hun artikelen. Het wordt daarom ook als 'performancetool' betiteld.

Die POST kon mede door financiële steun van Google worden gemaakt. Hiermee kunnen snel nieuws- en andere artikelen worden bekeken en worden journalisten begeleid met adviezen door middel van livedata doorgegegevn door die POST. Zo kunnen zij de impact, kwaliteit en leesbaarheid van hun artikel verbeteren.
De redacties van Zeit Online en The Economist werken inmiddels al met POST.

Alles begon met een interne hackathon waarbij teams van Edenspiekermann werkten aan een gemeenschappelijke uitdaging van diverse opdrachtgevers die wilden onderzoeken hoe ze nog optimaler gebruik konden maken van de data die zij tot hun beschikking hebben.

(Voor wie het woord niet kende: Bij een hackathon gaat een stel techneuten in groepjes geconcentreerd digitaal 2 dagen werken aan de oplossing van een onvervulde wens of idee wat door een opdrachtgever of bedrijf als een uitdagend probleem wordt beschouwd. Daardoor kunnen spontaan vernieuwende gedachten en frisse ideeën ontstaan. Soms ook doordat volkomen out-of-the-box oplossingen worden aangedragen. Het is echter niet zomaar een spel want aan de organisatie van een hackathon zijn wel degelijk personeelskosten verbonden.)

Jonne Kuyt van Edenspiekermann zei over zijn POST dat onderzoeken hebben uitgewezen dat redacties ook nu wel al cijfers en datatrends doorkrijgen maar daarvan vervolgens niet zien wat ze daaraan zouden kunen hebben. Zo van: Wat zouden al die cijfers aan hun stukken kunnen verbeteren? ...

"Met POST wilden we een tool maken die de kloof tussen data-analisten en redacteuren en tussen gegevensbronnen en communicatiekanalen kan dichten. De eerste versie van POST verbindt daarom Google Analytics en Slack, omdat bleek dat dit de meest gebruikte tools bij onze partners waren.”

POST analyseert alle data en zet deze informatie om in concrete tips die via Slack-chatberichten worden verstuurd. Deze tips worden automatisch gegenereerd op basis van vooraf ingestelde KPI’s over zaken als leesbaarheid en de positionering op de homepage. Maar journalisten kunnen ook tips aangereikt krijgen om de indeling en inhoud van een artikel aan te passen.

Het klinkt voortreffelijk en het zal veel minder zelfstandig onderzoek van journalisten vergen en dus veel tijdverlies voorkomen. Desalniettemin - een heel ouderwets woord maar met een lange en bewezen waarschuwende traditie- zijn het toch de mensen die ergens de basale gegevens bij de machines dus ook voor de BOTS invoeren.

En het is net als bij die zelfrijdende auto's allemaal een feest om in te stappen behalve als de machinerie op hol slaat en in het ravijn belandt. Naast de POST moet er dus toch nog maar heel veel in-efficiënt en eigenwijs tijd blijven worden verspild aan eigen onderzoek want de natuur is prachtig en een papegaai een fantastische vogel. Maar al leer je een papegaai alle woorden in alle talen ter wereld vraag hem geen antwoord op de doodgewoonste dingen.