• Chopard Bag by Chloë Sevigny op de green carpet

  • Introdans ook nu volop in actie

  • 'Photographic Paintings'

  • Historische Modeshow Sheila de Vries

  • Hoeden van Fabienne Delvigne: verfijnde look

  • Dutch Designer of the Year-titel naar Efteling

  • Amazon by Addy in Villa Maasdonk

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

Fashion-icoon Walter van Beirendonck woest over kopieerders

Al die door corona gecancelde modeweken zorgden dat de Haute Couture Week en Men’s Fashion Week in Parijs en Milaan digitaal werden gepresenteerd maar tot ieders verrassing beginnen nu al de fysieke shows 'ín het echt' weer. De Fédération de la Haute Couture et de Mode kondigde tenminste al aan dat er in september in Parijs heel wat fysieke shows wel zullen doorgaan. Het is nog niet helemaal duidelijk welke modehuizen daar aan meewerken maar de eerste klap is altijd een daalder waard moeten de plannenmakers wel gedacht hebben.

Ook in Milaan geeft ongeveer de helft van de modemerken weer acte de présence op de bekende vertrouwde catwalk. Weliswaar met een zeer beperkt aantal bezoekers maar het eerste schandaal heeft zich inmiddels al gemeld. Daar kiest overigens zowat de helft van de modehuizen voor een fysieke show, al zal het aantal bezoekers wel flink beperkt worden. In juli liet de British Fashion Council ook al weten dat hun modeweek deels fysiek en deels digitaal zal verlopen. Maar toen hadden ze nog niet op de laatste coronamaatregelen gerekend.

Wat schandalen betreft: het bekende Belgische fashion-icoon Walter van Beirendonck is woest over iemands en de in het algemeen heersende voortschrijdende schaamteloze kopieerdrift van bepaalde authentieke stuks uit zijn collectie 2016 en zijn collectie 2018. Dit is in Shanghai opgemerkt. En gebeurd door het beroemde modehuis Louis Vuitton. Notabene louis Vuittton dat een Amerikaanse art director Virgil Abloh heeft aangesteld om de mannemodelijn nieuw élan te geven.

Fashion-icoon Walter van Beirendonck zegt te hebben moeten constateren dat deze creaties verdacht veel weg hebben van door hem vervaardigde authentieke originelen. Een specifieke copie presenteren is not done in de modewereld en als het toch gebeurt wordt het heel betreurenswaardig gevonden. Zelf heb ik couturecollecties op de catwalk gezet en high-end fashion gepresenteerd. En De Couturekrant vroeg mij als fashion-ontwerper uit te leggen waar de grens ligt tussen kopiëren van couture - wat je kunt beschouwen als kunst in de mode- en het algemeen geaccepteerde volgen van een modetrend.

Kopieren in de modewereld is onontkoombaar heb ik in de praktijk moeten vaststellen maar daarin zijn verschillende niveaus. Het is bijvoorbeeld de normaalste zaak van de modewereld dat grote modeketens stylisten laten afreizen naar de grote shows om de trends te spotten.

Daaruit ontstaan dan na langdurig overleg de goedkopere ( of beter betaalbare ) vertalingen van het arch type creaties , zullen we maar zeggen. Beter betaalbaar omdat de couturier nu eenmaal altijd werkt met zeer exclusieve kostbare stoffen. Een couturier is vrijwel altijd dol op mooie stoffen. Sommige couturiers gaan er bijna aan failliet maar zijn nu eenmaal verliefd op mooie stoffen. Afgezien van de coupe en styling die bij couture op en top moet zijn word daardoor een model altijd superelegant. Als je er oog voor hebt zie je het verschil meteen. Bij heren - en damesmode.

Een kopie háált het er niet bij maar toch weten sommige stylisten op eigen kracht bepaalde trends wel perfect te vertalen. Misschien had zo'n stylist ooit ambitie ook mode-ontwerper te zijn maar komt dan daarvoor op het gebied van patroontechnische skills en originele diepgang bepaalde skills tekort.

Er is dus duidelijk verschil tussen het werk van ontwerpers en van stilisten maar soms zie je toch ook op dat styling-niveau talent iets heel oorspronkelijks op de kaart zetten.

Een ander verschijnsel van deze tijd is dat influencers aan het ontwerpen slaan. Dat hééft het niet maar lijkt er wel op soms. Eigenlijk geven stylisten en influencers een quick fix* aan het metier mode-ontwerper. Dus produceren zij iets door een werkstuk te maken wat in zoverre goed lukt dat op de korte termijn vele ogen trekt en soms ook anderen imponeert wat natuurlijk iets anders is dan kleding waarin je je lang heel gelukkig zult voelen omdat die een geschenk aan jou persoonlijk lijkt te zijn.

Ook de grote modehuizen zijn gevoelig voor het snelle effect. Fashion als vak en innoverende lifestyle is opeens niet meer in tel. Er moet handel worden gedreven. Geld is geld en moet verdiend worden is de redenatie die gepaard gaat met het bekende snakken naar social media creditability. Of die presentatie nu echt vernieuwend is ... Als het maar instagramwaardig is. Right... De volgers ofwel de massa telt .

Maar als een ontwerper een duidelijk handschrift heeft zoals Walter en ziet dat er copycats op de loer liggen (wellicht denkende dat er niet terug gekeken wordt naar oudere collecties ) wordt hij natuurlijk woest.

Aan kopiëren door onwetendheid (zoals wel eens bij liedjes gebeurt) geloof ik persoonlijk ook zeker niet. Een beroemde kopieer-kwestie gebeurde met het schoen ontwerp van onze vaderlandse schoenontwerper Jan Jansen. Het werd gekopieerd door Armani...

Het erkennen daarvan heeft nog heel wat voeten in de aarde gehad voor Jan Jansen die ooit zo beroemd was met zijn ontwerpen dat hij daarmee in Japan tot professor werd benoemd.
Uiteindelijk heeft Armani toegegeven. Laten we de kopieerkwestie verder afronden met een knipoog van illustrator Ivor Ray. Zelfs de couture-hond van Don de grote ontwerper wéét er alles van...

DOOR: IRVING VORSTER

ILLUSTRATIE: IVOR RAY